Online10.12.2013

E-mail en een gepersonaliseerde webervaring hebben meeste impact op aankoopbeslissing consument


e-mail-en-een-gepersonaliseerde-webervar.jpg
e-mail-en-een-gepersonaliseerde-webervar.jpg

Ondanks de populariteit van nieuwe digitale kanalen, blijft e-mail het meest waardevolle platform voor de aankoopbeslissingen van de consument. Zo blijkt uit een onderzoek van consulent X+1 bij Amerikaanse consumenten.

De consument blijkt vooral marketing-boodschappen te wensen die relevant en accuraat zijn en op het gepaste ogenblik worden aangeboden. De onderzoekers stelden vast dat 25% van de ondervraagde consumenten e-mail het meest waardevolle digitale platform voor het nemen van aankoopbeslissingen is. Een gepersonaliseerde webervaring stond op de tweede plaats met een score van 16%, gevolgd door display-reclame met 10%.

Facebook en Twitter staan op een vierde plaats (9%), gevolgd door video (6%), mobiele reclame (6%), mobiele applicaties (5%) en mobiele tekstberichten (2%). Er wordt aan toegevoegd dat 32% van de consumenten bovendien van mening is dat e-mail ook relevanter is dan andere kanalen. Daarnaast blijkt dat 30% van de respondenten ervan overtuigd is dat e-mail ook meer accuraat is dan de andere technologieën. Display-reclame werd door 15% als een relevant kanaal bestempeld, terwijl 11% de informatie ook accuraat noemt. Bij de sociale netwerken maakt 12% gewag van relevante boodschappen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat marketeers en consumenten het onderling eens bleken dat e-mail en een gepersonaliseerde webervaring de grootste impact hebben op de aankoopbeslissingen van het publiek. Daarentegen bleken de marketeers, in tegenstelling tot de consumenten, echter sociale netwerken zoals Facebook en Twitter te verkiezen boven display-reclame. “De resultaten van het onderzoek tonen aan dat er tussen de verwachtingen van de consument en de veronderstellingen van de marketeer geen volledige harmonie aanwezig is,” wordt in het rapport aangevoerd. “Marketeers doen er dan ook goed aan hun strategie aan de verwachtingen van de consument aan te passen.”

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten