Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Ondanks de populariteit van nieuwe digitale kanalen, blijft e-mail het meest waardevolle platform voor de aankoopbeslissingen van de consument. Zo blijkt uit een onderzoek van consulent X+1 bij Amerikaanse consumenten.
De consument blijkt vooral marketing-boodschappen te wensen die relevant en accuraat zijn en op het gepaste ogenblik worden aangeboden. De onderzoekers stelden vast dat 25% van de ondervraagde consumenten e-mail het meest waardevolle digitale platform voor het nemen van aankoopbeslissingen is. Een gepersonaliseerde webervaring stond op de tweede plaats met een score van 16%, gevolgd door display-reclame met 10%.
Facebook en Twitter staan op een vierde plaats (9%), gevolgd door video (6%), mobiele reclame (6%), mobiele applicaties (5%) en mobiele tekstberichten (2%). Er wordt aan toegevoegd dat 32% van de consumenten bovendien van mening is dat e-mail ook relevanter is dan andere kanalen. Daarnaast blijkt dat 30% van de respondenten ervan overtuigd is dat e-mail ook meer accuraat is dan de andere technologieën. Display-reclame werd door 15% als een relevant kanaal bestempeld, terwijl 11% de informatie ook accuraat noemt. Bij de sociale netwerken maakt 12% gewag van relevante boodschappen.
De onderzoekers voegen er aan toe dat marketeers en consumenten het onderling eens bleken dat e-mail en een gepersonaliseerde webervaring de grootste impact hebben op de aankoopbeslissingen van het publiek. Daarentegen bleken de marketeers, in tegenstelling tot de consumenten, echter sociale netwerken zoals Facebook en Twitter te verkiezen boven display-reclame. “De resultaten van het onderzoek tonen aan dat er tussen de verwachtingen van de consument en de veronderstellingen van de marketeer geen volledige harmonie aanwezig is,” wordt in het rapport aangevoerd. “Marketeers doen er dan ook goed aan hun strategie aan de verwachtingen van de consument aan te passen.”
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023