Online02.12.2013

Nederlandse webwinkels onderschatten impact frauduleuze transacties


Nederlandse webwinkeliers onderschatten nog altijd het gevaar van frauduleuze betalingen in een Card Not Present (CNP)-omgeving. Slechts een derde van de Nederlandse webwinkeliers gaf aan fraudepreventie als prioriteit te zien. Bij online ondernemers uit andere Europese landen heeft dit een veel hogere prioriteit. Zo blijkt een recent onderzoek van Ogone, wereldwijd specialist in online betaaloplossingen, onder bedrijven in Nederland, België, Engeland, Duitsland en Frankrijk.

Fraude: Uit cijfers van Europol blijkt dat webwinkeliers wereldwijd 900 miljoen dollar per jaar verliezen door frauduleuze betalingen in een CNP-omgeving. Online betaalfraude blijft de belangrijkste vorm van fraude. 73% van de betaalfraude vindt plaats op online. Meer dan de helft van alle Europese consumenten (53%) heeft sinds september 2012 een online aankoop gedaan. e-Commerce Europe verwacht dat de Europese B2C e-commerce-markt zal verdubbelen en eind 2016 zal uitkomen op 625 miljard euro.

nederlandse-webwinkels-onderschatten-imp.jpg
nederlandse-webwinkels-onderschatten-imp.jpg

Nederlandse e-commerce-markt
Een mogelijke verklaring voor het feit dat Nederlandse webwinkeliers geen prioriteit geven aan het tegengaan van frauduleuze transacties is de enorme groei die de sector doormaakt. Nederlanders kopen in vergelijking met de rest van Europa het meeste online. Bijna driekwart van de Nederlandse consumenten (74%) deed de laatste twaalf maanden online een aankoop. De online consumentenbestedingen zullen in Nederland aan het einde van 2013 naar verwachting toenemen met 9% en uitgroeien naar €10,7 miljard. Aankopen doen over de grens is minder populair. Slechts 15% van de Europese consumenten kocht de afgelopen twaalf maanden iets online in een ander Europees land. Mogelijke verklaring voor dit relatief lage aantal kan liggen in het feit dat slechts 36% van de Europese consumenten vertrouwen heeft in het doen van aankopen over de grens.

iDeal
Een andere mogelijke verklaring is dat iDeal geen chargeback-functionaliteit heeft. Dit in tegenstelling tot creditcard-maatschappijen. Creditcards bieden consumenten de mogelijkheid hun geld terug te vorderen, waardoor de webwinkelier het risico loopt een dienst te leveren waarvan het betaalde geld wordt teruggevorderd. In Nederland biedt ruim de helft van alle webwinkeliers iDeal aan, slechts een derde geeft ook creditcard als betaaloptie. In het buitenland ligt het percentage webwinkeliers dat creditcard als betaaloptie aanbiedt vele malen hoger. Daarmee neemt het risico op fraude door onterechte chargebacks voor buitenlandse webwinkeliers dus ook toe.

Het is opvallend dat twee derde van de Nederlandse webwinkeliers geen prioriteit geeft aan het voorkomen van frauduleuze betalingen. Online consumentenbestedingen nemen dit jaar in Nederland naar verwachting met 9% toe en ook de populariteit van winkelen op mobiele apparaten en bijbehorende mobiele betalingen stijgt aanzienlijk. Met dergelijke groeicijfers is het van belang voor Nederlandse e-commerce-ondernemers om het consumentenvertrouwen in online betalen hoog te houden. Fraudepreventie maakt hier een relevant onderdeel van uit,” aldus Maurice van Dijk, Head of Sales bij Ogone. “Daarnaast kan goede fraudepreventie een positief effect hebben op het vertrouwen van buitenlandse consumenten in Nederlandse e-commerce-ondernemingen. Het relatief lage aantal consumenten dat online aankopen over de grens doet vanwege een gebrek aan vertrouwen, biedt grote kansen voor Nederlandse webwinkeliers.

[Afbeelding: © MacX – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS