De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) heeft samen met de Consumentenbond nieuwe regels opgesteld voor veilig elektronisch bankieren. En deze nieuwe regels zijn gericht op particuliere klanten van alle Nederlandse banken. Als consumenten schade lijden, maar deze veiligheidsregels hebben nageleefd, dan kunnen zij erop rekenen dat zij het bedrag dat zonder toestemming van de rekening is gehaald, vergoed krijgen.
Ze schrijven: “Tot nu toe hanteerde iedere bank zijn eigen veiligheidsvoorschriften. Banken bepalen individueel een geschikt moment om de uniforme regels aan hun klanten te communiceren. Tot dat moment zullen banken bij de behandeling van nieuwe claims van klanten vanaf 1 januari 2014 in de geest van de nieuwe uniforme veiligheidsregels handelen. Mocht een klant schade leiden en het blijkt dat hij zich niet heeft gehouden aan de veiligheidsregels, dan kan een bank op basis van haar coulancebeleid overigens alsnog besluiten om een deel van de schade voor haar rekening te nemen.”
Schade
Gelukkig daalt de schade als gevolg van fraude met internetbankieren. Het schadebedrag is in een jaar tijd gedaald van 24,8 miljoen euro in de eerste zes maanden van 2012 naar 4,2 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Banken zien nog steeds veel pogingen van criminelen om fraude via internetbankieren te plegen.
Ze maken daarbij gebruik van malware, schadelijke software om computers van klanten te infiltreren en te manipuleren en phishing, het ‘hengelen’ naar vertrouwelijke gegevens. Maar doordat banken de fraude steeds sneller kunnen herkennen en voorkomen, daalt de schade die wordt geleden. Door de campagnes over veilig bankieren zijn consumenten zich beter bewust van de methodes die criminelen gebruiken en trappen ze er minder vaak in.
Veiligheidsregels
Als consumenten zich aan de volgende veiligheidsregels (PDF) voor elektronisch bankieren en – betalen houden, verminderen zij de kans sterk dat om slachtoffer te worden van fraude. Ook weten ze dan zeker dat de bank de schade vergoedt.
- Houd uw beveiligingscodes geheim.
- Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
- Controleer uw bankrekening.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
[Afbeelding: © apops – Fotolia.com]
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023
De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie
Verder lezen over Security
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Cybercrime11.11.2024
Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsCybercrime23.10.2024
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Cybercrime09.10.2024
Deze week meerdere waarschuwingscampagnes over phishing: waarom?
Cybercrime08.10.2024