Onderzoekers aan de Brigham Young University in Utah hebben onderzoek gedaan naar het verband tussen SMS-en en de kwaliteit van romatische relaties. Daartoe hebben zij (veel) informatie van 276 jong volwassenen verzameld. We kennen allemaal de effecten die een te snel verzonden en verkeerd geïnterpreteerde SMS onbedoeld kan hebben, maar in een liefdesrelatie spelen nog andere factoren mee, zo blijkt uit de conclusies van het onderzoek.
De onderzoekers stellen zelfs dat “Too much texting can disconnect couples:
For women: Using text messages to apologize, work out differences or make decisions is associated with lower relationship quality
For men: Too frequent texting is associated with lower relationship quality“.
Met andere woorden: wanneer je relatie niet helemaal lekker loopt, gebruik dan geen SMS-jes om te communiceren. Op zich logisch, want vanuit irritatie of kwaadheid kan een korte tekst, ontdaan van alle context en bijbehorende lichaamstaal, totaal anders geïnterpreteerd worden. Het is zelfs zo dat wanneer je een berichtje ontvangt, je dat zult lezen vanuit de context die nog vers in je herinnering staat, bijvoorbeeld van de ruzie van een aantal uren daarvoor, waardoor een goed bedoelde tekst alsnog een negatieve lading krijgt.
Wanneer je relatie echter lekker loopt ga dan vooral je gang met het versturen van digitale kusjes, lieve woordjes en hartjes. Deze vorm van communicatie werkt positief en versterkend voor je relatie en dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen: “For all: Expressing affection via text enhances the relationship“. Het versturen van een lieve tekst werkt nog meer versterkend dat zo’n tekst ontvangen.
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat van de jonge stellen (tussen de 25-30 jaar) met een serieuze relatie, 82% meerdere keren per dag via SMS communiceert.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over SMS
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMobile09.09.2022
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven
‘Koop voor je moeder maar een iPhone’Mobile14.08.2022
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen
Mobile18.05.2022
Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding
Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'Mobile27.12.2021
We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak
Technology07.06.2021