De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Met de traditioneel drukke decembermaand in aantocht bereiden veel Nederlandse online shops zich voor op de verwachte pieken in bezoekersaantallen, online verkopen en omzet. De verwachting is dat geheel volgens traditie het record online consumentenbestedingen zal worden verbroken met een geschatte 10,5 miljard euro, wat een groei van 8% betekent.
Uit onderzoek is gebleken dat online retailers tijdens de feestdagen zo’n 32% extra omzet boven de normale weekomzet behalen. Om optimaal te kunnen profiteren van deze belangrijke periode is een goede bereikbaarheid (uptime) van uw website een minimale, maar zeker belangrijkste vereiste. Voor het 7e jaar op rij publiceert Uptrends daarom de onderzoeksresultaten van de bereikbaarheid van Nederlandse online shops om te kijken of ze klaar zijn voor de belangrijke decembermaand. In de periode van 3 tot 18 oktober heeft Uptrends 1.869, bij Thuiswinkel.org aangesloten, websites gemonitord op bereikbaarheid. Gedurende deze periode zijn iedere 5 minuten de voorpagina’s van deze websites gecontroleerd op uptime.
De belangrijkste conclusies:
-
485 van de 1869 (25.95%) websites voldeden niet aan de 99.9% bereikbaarheidsscore en presteerden ondermaats
-
1384 van de 1869 (74.05%) websites voldeden wel aan de 99.9% bereikbaarheidsscore
-
816 van de 1869 (43.66%) websites waren gedurende de gehele periode bereikbaar (100%)
-
Vergeleken met 2012 (69.37%), is de algemene bereikbaarheid van de websites in 2013 (74.05%) verbeterd
Websites uit de Twinkle top 100 met een goede bereikbaarheid
Enkele voorbeelden van websites die in de Twinkle top100 voorkomen (of onderdeel zijn van de grotere holdings) en die de volledige periode bereikbaar waren (100%), zijn onder andere de verschillende websites van Coolblue.nl, De Bijenkorf, Wehkamp, Neckermann, Zalando, WE fashion, Vliegtickets.nl, H&M, Bax-Shop.nl, Bart Smit, D-reizen.nl, Anwb.nl, Marskramer en Kijkshop. Uiteraard is dit slechts een selectie van de websites die de volledige periode bereikbaar waren. In het onderzoeksrapport kunt u de volledige gegevens vinden.
Websites uit de Twinkle top 100 met 100% uptime
Websites met een minder goede bereikbaarheid
Ruim een kwart van de gemonitorde websites (25.95%) voldeden niet aan de 99.90% bereikbaarheidsscore en waren variërend van 23 minuten tot bijna twee en een halve dag onbereikbaar voor hun (potentiële) klanten. De top 5 van de minst bereikbare websites wordt met een bereikbaarheidsscore van 84.26% aangevoerd door kerstverlichting-kopen.nl. Tijdens de onderzoekperiode was deze website 58 uur onbereikbaar. De top 5 van de minst bereikbare websites wordt verder ingevuld door Switchtoled.nl (84,43% Uptime; 57.4 uur onbereikbaar), Routemobiel.nl (84,9%; 55.6 uur) en Garden-lights-kopen.nl (85%; 55.36 uren), (85,18%; 54.66 uren). Hierbij moet wel vermeld worden dat in de methodologie geen rekening is gehouden met gepland onderhoud aan de website. Echter, tijdens onderhoudsperiodes is de website nog steeds onbereikbaar voor (potentiële) klanten.
De top 5 minst bereikbare websites
Bekende namen met een minder goede bereikbaarheid
Bent u benieuwd hoe uw website heeft gepresteerd? Het volledige rapport is gratis bij Uptrends op te vragen.
Uptime
“Wij beschouwen een uptime percentage van 99,90% tot het minimum vereiste voor online shops. Wanneer uw online shop niet bereikbaar is, dan zal uw (potentiële) klant op zoek gaan naar alternatieven wat kan resulteren in verlies van omzet en schade aan de reputatie van uw bedrijf.” Aldus Joost Weissenbach, sales director bij Uptrends.
Monitoren
Naast het feit dat uptime een minimale voorwaarde is voor een succesvolle online business, zijn er uiteraard nog vele andere facetten van website performance die een cruciale rol spelen in het succes van uw business. De laadtijden van uw website worden steeds belangrijker maar websites worden groter, wat een continue monitoring hiervan noodzakelijk maakt. Uw websites bestaan uit steeds meer externe elementen en bij iedere stap van een aankoop of transactie op uw website kan er iets mis gaan waardoor u omzet kunt verliezen. Het monitoren van de verschillende stappen in uw transactieproces is voor iedere serieuze online business daarom ook sterk aan te bevelen.
[Gebruikte afbeelding: © vector_master – Fotolia.com]
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Uptrends
Online01.10.2013
Enorme online omzetgroei tijdens de feestdagen: Hoe bereid je je website hierop voor?
Online30.07.2013
Optimaliseren van het online transactieproces: 30% meer conversies
Online25.06.2013
Hoe het versnellen van je website meer conversies en omzet kan opleveren
Online27.11.2012
Webshops van bijna 31% Nederlandse Online Retailers zijn niet goed bereikbaar
Online16.10.2012
Bijna de helft van alle gemeentelijke websites niet goed bereikbaar
Online05.09.2012
Hoe staat het met de bereikbaarheid van de sites van politieke partijen?
Online18.08.2012
Global Luxury Brands: hoe bereikbaar zijn deze merken eigenlijk?
Online14.08.2012