Het is u wellicht ter ore gekomen dat Google onlangs een nieuwe update heeft doorgevoerd. Omdat deze wijziging van invloed is op onze SEO-gerelateerde werkzaamheden informeren wij u graag over wat deze update betekent.
Elk jaar vinden er tussen de 500 en 600 updates aan het (SEO) algoritme van Google plaats, waarvan slechts een handvol een substantieel effect heeft op onze werkzaamheden als marketeers. Het mag dus een gegeven zijn dat Google niet stil staat, en zo nu en dan grote aanpassingen doorvoert in haar algoritmes. Wat tot op heden een zeer stabiel – en voor ons als marketeers een vrij cruciaal – onderdeel is geweest, is de volledige meetbaarheid van het gedrag van websitebezoekers met behulp van programma’s zoals bijvoorbeeld Google Analytics.
Maar tijden veranderen…
100% (not provided)
In 2010 startte Google voor het eerst met het verbergen van de door gebruikers ingetypte zoekwoorden. Deze aanpassing heeft ertoe geleid dat de zoekgegevens van de internetgebruikers die zijn ingelogd in Google-programma’s om beveiligings- en privacyredenen sindsdien worden afgeschermd. De afgeschermde gegevens worden onder de noemer ‘(not provided)’ weergegeven in Google Analytics. Tot voor kort was het mogelijk om het percentage van ‘(not provided)’ te verdelen over de data die wel beschikbaar was.
Op 23 september is vrij plotseling de gevreesde update uitgevoerd die ervoor zorgt dat alle zoekopdrachten voortaan worden afgeschermd. Dit betekent dat er geen zoekwoorden meer meegegeven worden aan de cookies van de gebruiker, en deze informatie dus ook niet meer in Google Analytics terug is te vinden. Overigens is dit enkel van toepassing op organische klikken: de zoekwoorden waarop met Google AdWords geadverteerd wordt blijven nog wel inzichtelijk.
Wat betekent deze verandering voor SEO?
Het effect van deze update voor (SEO) marketeers is aanzienlijk, maar zeker niet onoverkomelijk. Het is weliswaar niet langer mogelijk om de resultaten van SEO werkzaamheden op zoekwoordniveau te presenteren, maar de totale hoeveelheid SEO-verkeer, het rendement hiervan en de zoekwoordposities blijven inzichtelijk en rapporteerbaar.
Deze bijdrage is geschreven door Erwin Bossers, lead SEO consultant bij online marketing bureau Expand Online.