Online26.09.2013

Unicef schakelt Extreme Blue studenten in bij zoektocht naar nieuw business model


Vorig jaar al schreven we over het Extreme Blue programma van IBM. En ook dit jaar hebben weer 5 grote organisaties hier aan meegedaan. Een daarvan is Unicef en het goede doel heeft de Extreme Blue studenten gevraagd met een nieuw business model te komen dat beter aansluit op de huidige en toekomstige mindset ten aanzien van doneren. Zo hoopt Unicef meer bewustzijn te creëren en donaties te stimuleren binnen de leeftijdsgroep van 18 – 35 in Nederland.

Uit de 40 ideeën die het Extreme Blue team heeft bedacht, is gekozen voor het opzetten van een platform dat donaties koppelt aan (bijvoorbeeld) je renprestaties. “Idee is dat je als individu jezelf doelen stelt. Je koppelt daar een bedrag aan en realiseer je het gestelde doel, dan krijg je het geld terug. Realiseer je het niet, dan gaat het vastgestelde bedrag naar Unicef. Vrienden kunnen ook een doel stellen. Als je dat accepteert en realiseert, dan krijg jij een groot deel van het geld en Unicef een beetje. Realiseer je het niet, dan gaat er geld naar de vriend en Unicef. Sponsoren kunnen bepaalde routes sponsoren of geld per kilometer overmaken,” aldus Omar Keval, student en woordvoerder binnen het Unicef team.

unicef-schakelt-extreme-blue-studenten-i.jpg
unicef-schakelt-extreme-blue-studenten-i.jpg

Een opzet die nog redelijk uniek is omdat zowel Unicef als de gebruiker er beter van kunnen worden. Als technische oplossing is er een native app voor Android en een webapp ontwikkeld. Hierbinnen is door de studenten een intern portemonneesysteem opgezet zodat je niet iedere keer via iDeal moet betalen. Unicef is in dit platform bijna een bijzaak, omdat je jezelf er ook aan kan verbeteren.

Jasper van Maarschalkerweerd, segmentmanager particulieren bij Unicef:

Q: Is die leeftijdsgroep (18 – 35) een doelgroep die lastig te bereiken is voor Unicef?

Het bereiken van deze leeftijdsgroep is niet zozeer het probleem, het activeren is dat wel. 18-35 jarigen worden overspoeld met informatie en zijn moeilijk te bewegen om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het werk van Unicef. Inspelen op de veranderende houding ten aanzien van doneren is één van de uitdagingen waarmee organisaties als de onze geconfronteerd worden vandaag de dag.”

Q: Heeft Unicef eerder al ‘gamification’ voor een dergelijk doel ingezet?

Gamification hebben we in het verleden al weleens toegepast. Wat je bij gamification ziet, is dat de financiële bijdrage achterblijft bij de daadwerkelijke deelname. Een spel moet wel heel erg leuk zijn om mensen binnen deze leeftijdsgroep te blijven boeien.”

Q: Het waren in totaal 40 ideeën, waarom is er gekozen voor dit ‘gamification’ concept?

Het concept waarvoor we hebben gekozen haakt aan bij een duurzame trend onder 18-35 jarigen. Het richt zich op sport en ondersteunt zowel het goede doel als je persoonlijke ontwikkeling. Het potentiële bereik is doorslaggevend geweest in de keuze voor dit specifieke concept. Dat we het platform in de toekomst kunnen doortrekken naar meer zaken dan sport alleen, is daarbij mooi meegenomen. Bij Unicef volgen we met veel interesse initiatieven zoals Extreme Blue, die technologie en innovatie kunnen verbinden met onze kerncompetenties.”

Unicef beslist op een later tijdstip of ze definitief overgaan tot de ontwikkelfase van een definitieve app, de app is nu dus nog niet verkrijgbaar in de app-stores.

...

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen

Verder lezen over Goede doel

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Op kerstavond is bekend gemaakt dat 3FM Serious Request dit jaar in totaal €7.502.981,- heeft opgebracht voor Stichting ALS Nederland. De drie NPO 3FM-dj’s Barend van Deelen, Sophie Hijlkema en Wijnand Speelman kwame...

Media25.12.2023

3FM Serious Request haalt vele miljoenen op voor Stichting ALS Nederland

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

Als de Sint het land verlaat, opent NPO 3FM traditiegetrouw de Vraag Een Plaat Aan voor 3FM Serious Request. Vanaf vandaag kan iedereen dus weer een plaat aanvragen via 3fm.nl/plaat. In ruil voor een donatie draaien de G...

Media06.12.2023

Je kan nu weer een plaat aanvragen voor 3FM Serious Request

ALS-ambassadeur René Froger vraagt eerste plaat aan
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Een kind kan de toekomst bepalen: wat een kind nu ziet, neemt hij mee in het scheppen van zijn eigen wereld. UNICEF vraagt daarom vandaag aandacht voor World Children's Day: omdat alle kinderen op de wereld rechten zoude...

Online20.11.2022

World Children’s Day: waarom sommige gebouwen vandaag blauw kleuren

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Om dit bewustzijn te vergroten, en actie om de oceaan te redden te promote...

Advertising08.04.2022

Sea Shepherd toont ‘Catch Of The Day 2050’

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

De Atlantische Oceaan oversteken in een roeiboot is al een uitdaging op zich. Maar om dat nu midden in de winter te doen? Nou, dat is precies wat twee vrienden, Tristan Sim en Aidan Scherpbier uit Zwolle, vanaf 12 decemb...

Nieuws09.12.2021

Naar de andere kant van de Atlantische Oceaan in een roeiboot

One For The Sea zet zich in voor het behoud van zeebos
Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

1 op de 12 kinderen groeit op in armoede. Voor hen is pakjesavond vieren helemaal niet vanzelfsprekend. Nationaal Fonds Kinderhulp zorgt ervoor dat een groot deel van deze kinderen toch een cadeautje krijgt van de Sint....

Nieuws02.12.2021

Ruim 4.000 kinderen op wachtlijst voor Sinterklaascadeau

Nationaal Fonds Kinderhulp luidt de noodklok
​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

Vandaag is het Wereld Alzheimer Dag, een dag om aandacht te vragen voor de ziekte van Alzheimer. 1 op de 5 mensen krijgt Alzheimer of een andere vorm van dementie en de impact hiervan op de patiënt, maar net zoveel op d...

Media21.09.2021

​Muziek helpt Alzheimerpatiënten herinneren

en een unieke Wasgij puzzel beschikbaar op bol.com

Verder lezen over IBM

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

Er is een grote doorbraak geweest in de wereld van kwantumcomputers, maar de kans is groot dat je daar niets over hebt gehoord. Het is namelijk niet echt een wereld waarvan grote aantallen mensen op de hoogte zijn. Wat e...

Technology10.02.2023

Wat is een quantumcomputer en waarom is het interessant?

​De toekomst van computers?

Zou het mogelijk zijn als we de intelligentie van Einstein, de context van Gandhi en het geheugen van de gehele mensheid geconsolideerd kunnen aanbieden op een hybride computerplatform? Zijn we in staat, in de nabije toe...

Technology04.05.2020

​De toekomst van computers?

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

Google heeft laten weten dat het bedrijf een nieuwe doorbraak in kwantumkracht heeft bereikt in een artikel dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift: Nature. De aankondiging komt precies een maand nadat...

Technology25.10.2019

Google bevestigt doorbraak in kwantumcomputerkracht

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

De technologische ontwikkelingen in onze maatschappij volgen zich in quantum snelheid op. We krijgen dagelijks zoveel informatie op ons af waardoor we steeds meer ondersteuning nodig hebben van intelligente systemen die...

Technology23.09.2019

​Zijn wij drenkelingen op een houten vlot?

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Microsoft heeft veel voor LinkedIn betaald toen ze die in 2016 kochten voor meer dan 26 miljard dollar, maar dat kan niet op tegen de 34 miljard dollar (in cash!) die IBM heeft gespendeerd aan het kopen van Red Hat. Dit...

Technology29.10.2018

IBM koopt Red Hat voor 34 miljard dollar – maar wat is Red Hat?

Techreus koopt ander model voor de toekomst
Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

IBM Research is in de geurtjes gegaan. Ze zijn namelijk gaan samenwerken met Symrise, een van de grootste bedenkers van smaken en geuren. Daar is een AI uitgekomen die Philyra heet, naar de Griekse godin van de geur. Die...

Technology25.10.2018

Deze AI zou wel eens je nieuwe favoriete parfum kunnen bedenken

'Eau d'intelligence artificielle'
​Oordelen over vooroordelen in AI

Ik had van het weekend voor het eerst de openhaard weer aan. Knetterend haardvuur vermengde zich met de geur van rode wijn. Op de achtergrond hoorde ik de muziek van George Michael “Listen without Prejudice!” Typisch...

Technology03.10.2018

​Oordelen over vooroordelen in AI

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?

We hebben het al eerder gehad over Call for Code, een competitie die ontwikkelaars uitdaagt om technische oplossingen te vinden die voor, tijdens of na klimaat- en natuurrampen kunnen helpen. Maar wat kun je bedenken dat...

Technology07.07.2018

Call for code: kan jouw code helpen bij natuur- en klimaatrampen?