De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De omzet van de online shopping markt is in de eerste zes maanden van 2013 gestegen naar € 5 miljard. Dat is een stijging van ruim 8% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Ondanks de aanhoudende recessie en een lage koopbereidheid bij consumenten blijft de online markt groeien, hoewel de groei wel iets afvlakt vergeleken met voorgaande jaren, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013-1.
Ed Nijpels, voorzitter Thuiswinkel.org: “We zeiden het vorig jaar ook al, maar de recessie heeft nog altijd geen vat op de online retailmarkt gekregen. Zowel de ondernemers als wij zien nog voldoende kansen voor groei in de online retailbranche. De consument krijgt steeds meer vertrouwen in online shoppen en de ervaren online shopper komt steeds vaker terug.”
Aantal bestellingen groeit
De toename van het aantal bestellingen blijft de belangrijkste driver voor de omzetgroei van de online markt. In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is 10% meer dan in de eerste helft van vorig jaar.
Iets meer dan de helft van de totale online omzet bestaat uit de opbrengsten uit de verkoop van producten, zoals kleding en boeken. Net als vorig jaar stijgt de omzet van online producten (+11%) sterker dan de omzet van online diensten zoals vakanties, verzekeringen en tickets (+6%).
8,8 miljoen online kopers
Het aantal mensen dat via internet een product of dienst kocht is opnieuw gestegen: 8,8 miljoen Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van 2013 via internet een aankoop gedaan. Vorig jaar was dit nog 8,5 miljoen. Dit zijn vooral online kopers die al eerder besteld hebben. De groei van de online markt komt dan ook met name van de ervaren shoppers. Het aandeel nieuwe online kopers vlakt verder af nu steeds meer mensen ooit iets via internet hebben besteld.
Speelgoed, Muziek en Computer hardware
Van de grote segmenten stijgen vooral Kleding (+14%, € 395 miljoen) en Telecom (+12%, € 685 miljoen) sterk. Reizen blijft het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van in totaal bijna € 2 miljard in de eerste helft van 2013 (groei van 5%). Speelgoed is opnieuw het sterkst stijgende segment (+24%, € 31 miljoen). En ook muziek (+18%, € 53 miljoen) en computer hardware hebben een sterke omzetgroei (+17%, € 370 miljoen).
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De groei van Computer hardware valt op als sterke stijger. Dit wordt verklaard door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen waardoor steeds meer mensen een tablet online hebben aangeschaft. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers. In oktober worden de online verkopen via mobiel in de eerste helft van 2013 gepubliceerd. Daar kijken we naar uit.”
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024