Play-i heeft een infographic gemaakt waarop duidelijk afgebeeld staat hoe perceptie studiekeuze en studiemogelijkheden van meisjes beïnvloedt. Op de basisschool vinden meisjes ‘exacte’ vakken (op basisschoolniveau, zoals werken met de computer en rekenen) even leuk als jongens en zijn ze er ook even goed in, maar eenmaal op de middelbare school gaat het “mis”.
De perceptie dat jongens beter zijn in exacte vakken, zoals wiskunde en informatica beïnvloedt de prestatie van de meisjes in die vakken en het stereotype beeld wat gecreëerd wordt van mensen die voor exact kiezen (nerds, einzelgänger) helpt ook niet mee bij de uiteindelijke studiekeuze.
De percentages in de infographic zijn afgeleid van Amerikaanse cijfers, maar ook in Nederland is er een vergelijkbaar “probleem”. Hoewel op de middelbare school nog een behoorlijk aantal meisjes voor bètavakken kiest, zijn technische studies vooral het terrein van jongens.
Misschien tijd om de woorden van astronaut André Kuipers nog een keer te herhalen: “Er zijn geen verschillen tussen meisjes en jongens. Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. De hele wereld is gebaseerd op wetenschap en techniek. Zonder komen we niet vooruit. Het probleem is echter dat wetenschap en techniek een beetje worden gezien als iets voor saaie mensen en nerds. Maar er zitten ook hele leuke en spannende kanten aan, zoals bij ruimtevaart. En het is handig te weten dat de rijkste mensen ter wereld nerds zijn.“
Verder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018