Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Parallax is “het verschijnsel dat de schijnbare positie van een voorwerp ten opzichte van een ander voorwerp en/of de achtergrond varieert als het vanuit verschillende posities bekeken wordt.” Eenvoudig gezegd; het creëren van diepte. In de fotografie en kunst wordt dit al langer toegepast, het heeft een rol in gaming en sinds 2011 vindt het voorzichtig de weg naar het www.
Al enige tijd ontdek ik her en der dit bijzondere vernieuwde webdesign met een aangename verwondering, verrassing en wauw effect (N=1). Google leerde mij dat deze de mooie naam “parallax” design dragen.
Sprekende beelden of animaties die de gehele pagina in beslag nemen en die an sich al het verhaal vertellen. Bij het scrollen en navigeren binnen de site animeren dezen horizontaal en verticaal over en door elkaar heen.
Zien is ervaren… Landrover
Niet verrassend dat deze vorm van webdesign goed kan worden toegepast voor productintroducties waarbij emotie, status en trots een belangrijke rol spelen. En daarmee niet verbazend dat er diverse automerken zijn die hiermee experimenteren.
Parallax kan ook goed worden toegepast bij brandstorytelling. Bij uitstek geschikt voor de weergave van een timeline of de historie van een merk of een product.
Daarnaast kan het gebruikt worden voor een meer statische content, zoals bij de Milwaukee Police. Op zich is dit een standaard website, waarbij er creatief gebruik gemaakt wordt van fotografie en de animatie. Dit zorgt voor een vernieuwend en verrassend effect. Je scrollt naar beneden, navigeert binnen de pagina naar links en rechts en er wordt buiten’ het parallax design gelinkt voor de meer serieuze content. Bijvoorbeeld het doen van een aangifte.
Het ontwerp, de fotografie, assets en de bouw zijn arbeidsintensief en daarmee kostbaar. Ik vraag me af in hoeverre je de content snel en makkelijk kan aanpassen zonder dat je de wauw factor en de vernieuwende ervaring tenietdoet.
Voor de SEO en mobile accesibility is dit subopotimaal (lees dramatisch) en zal hier echt verbetering in moeten komen. De voorwaarde voor de wauw factor bij dit type design is een snelle verbinding en een up to date computer. In de prive omgeving van veel mensen standaard, op kantoren blijft dit regelmatig achter.
Om terug te komen op mijn vraag, is dit dé next step? Deels, denk ik, wederom N=1. Parallax webdesign is nu nog een vernieuwende ervaring voor bezoekers van een website kan zich op dit moment echt onderscheiden. Tegelijkertijd is parallax is niet nieuw in de (offline) wereld en kent een aantal grote nadelen om deze vorm van webdesign de nieuwe standaard te laten worden. Voor nu ben ík echter nog aangenaam verrast en ge-wauw-d.
Bronnen:
http://www.frankwatching.com/archive/2013/07/01/parallax-scrolling-op-je-website-waarom-niet/ http://www.marketingfacts.nl/berichten/15-redenen-voor-parallax-scrolling-in-webdesign http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallax
Verder lezen over Design
Lifestyle29.10.2024
Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Gadgets15.10.2024
Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence
Gadgets13.10.2024
Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Lifestyle22.08.2024
Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips
Lifestyle25.07.2024