Wanneer veelbezochte sites down gaan, heeft dat veel impact. Recentelijk waren de websites van de New York Times en de Washington Post tijdelijk niet bereikbaar en we hebben ook gekeken wat het effect was van een storing van 5 minuten bij Google. De site van Amazon.com is voor de Verenigde Staten en Canada ook een tijd down geweest en er is gekeken naar hoeveel omzet Amazon in die minuten misgelopen is.
Reuters meldt dat de site van Amazon ongeveer 15 minuten niet bereikbaar is geweest voor gebruikers in Canada en in de Verenigde Staten. Overigens is er nog geen verklaring gegeven over de oorzaak van het probleem.
Schattingen over gemiste omzet lopen uiteen, afhankelijk van hoeveel down-time je neemt (GigaOm noemt bijvoorbeeld 45 minuten) en van welke omzetcijfers je uitgaat. Wanneer we de 15 minuten van Reuters nemen, en uitgaan van de laatste kwartaalcijfers: 15,7 miljard dollar) kom je op een gemiste omzet van bijna 1,8 miljoen dollar in dit kwartier. Kijk je naar de jaarcijfers, zoals Reuters doet, dan kom je zelfs nog hoger uit. Bij een jaaromzet van 86 miljard dollar, liep Amazon.com in een kwartier bijna 2,5 miljoen dollar mis. Natuurlijk gaat het om gemiddelden, maar het geeft een idee van de impact van zo’n kwartiertje.