Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Bedrijven moeten nog veel inspanningen doen om het gebruik van big data efficiënter aan te pakken. Zo blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Teradata. De onderzoekers stelden vast dat ongeveer de helft van de respondenten (zo’n 2.200 marketeers wereldwijd) toegeeft dat hun bedrijf op dit ogenblik geen optimaal gebruik maakt van data. Slechts 10% maakt gewag van een systematische toepassing van big data. Anderzijds blijkt dat bijna driekwart van de ondervraagden aangeeft dat het gebruik van platformen voor big data de volgende twee jaar zal worden opgedreven.
“Marketeers willen big data onder meer gebruiken om hun efficiëntie en hun ROI te verbeteren en de integratie tussen verschillende platformen te stimuleren,” zo merken de onderzoekers op. “Toch beseft bijna de helft van de respondenten dat er op dit ogenblik geen optimaal gebruik gemaakt wordt van big data. Dat is volgens 42% te wijten aan gebrekkige analyse-processen. Bovendien geeft slechts 20% van de ondervraagden aan door het gebruik van big data een omvattend idee te hebben kunnen opbouwen over de activiteiten van hun klanten, terwijl driekwart toegeeft door een gebrek aan integratie geen inzicht te hebben over de reële return-on-investment.”
“Uit het onderzoek blijkt dat er nog altijd in strikte afdelingen wordt gewerkt,” voert Teradata aan. Volgens 64% van de ondervraagden is het door die interne barrières onder meer onmogelijk om een holistisch beeld te kunnen vormen over campagnes. Daarbij gaf driekwart aan dat er strategisch onvoldoende samenwerking bestaat tussen de departementen informatica en marketing. Ook wordt opgemerkt dat bedrijven onvoldoende inspanningen doen om big data te gebruiken om onder meer de klantenbeleving te verbeteren. Nochtans kunnen volgens Teradata pas optimale resultaten worden geboekt wanneer alle beschikbare data worden samengebracht om voor de klant het meest relevante aanbod te creëren.
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022