Android en iOs hebben samen ruim 90% van de mobiele markt en het aandeel Android is weer sterk gestegen in Q2 door de populariteit van de Samsung smartphones. Waar eerst iOS de meest dominante partij was, zijn de meeste apps tegenwoordig voor beide operating systems te downloaden. App Annie Market Index heeft gekeken naar de download- en omzetcijfers van Google’s Play Store en Apple’s App Store en wat blijkt?
Het aantal downloads is bij Google Play 10% hoger dan bij iOS App Store, maar de omzet ligt beduidend lager. iOS App Store behaalde 2,3 keer zo veel omzet als Play Store.
Meer in detail gekeken naar beide Stores geeft opvallende verschillen.
Voor beide Stores staat de Verenigde Staten op de eerste plaats wat aantal downloads betreft. Apple is populair in China en dit land komt niet eens voor in de top 5 van Google Play downloads waar de tweede plaats ingenomen is door Zuid-Korea.
Wat omzet betreft is Japan het land wat zowel voor Google Play als voor iOS App Store veel geld opbrengt. En vooral de eerste plaats bij Google Play is opvallend, omdat Japan niet in de top 5 van de landen met de meeste downloads uit deze store staat.
Kijken we dan naar welke categoriën er populair zijn, dan zitten er ook verschillen tussen beide stores:
Voor beide operating systems is de categorie “Games” het favorietst, maar op de andere plaatsen in de top 5 zijn er duidelijke verschillen waarbij opvalt dat voor Android “Communication” hoog scoort terwijl die categorie in de App Store van Apple niet de top 5 van aantal downloads haalt. “Social Networking” staat daar echter wel op de tweede plaats gekeken naar omzet. In beide stores is de grootste categorie (Games) ook verantwoordelijk voor de meeste omzet.