Online02.08.2013

Wie geeft de consument advies bij online aankopen?


Online shoppen is helemaal hot. Consumenten hoeven niet weg van huis en kunnen heel gemakkelijk de gewenste producten bestellen. Ze kunnen 24/7 terecht bij de online winkel en hebben alle vrijheid om ‘ongezien’ terug te komen. Zo kunnen zij zich optimaal voorbereiden op hun aankoop.

Maar… worden consumenten online wel goed geholpen bij het maken van hun productkeuze?

Vroeger (fysieke winkel)

Laten we even terug gaan naar de periode waarin alle producten offline gekocht werden. Verkopers hielpen de consument bij het maken van de juiste keuze en consumenten hadden de mogelijkheid om bij vragen over een bepaald product op de verkoper af te stappen. Wanneer je vooraf je keuze nog niet gemaakt had, was er altijd nog de verkoper om je te ondersteunen bij het maken van de juiste keuze. Hij stelde vragen om tot een goede beslissing te komen. Hoe fijn was dat!?

Nou ja, fijn? In sommige gevallen zijn verkopers wel te schieten. Je staat nog geen minuut binnen en er wordt al gevraagd of je kunt vinden wat je zoekt. Dit wordt niet door iedereen gewaardeerd. Consumenten willen niet opgefokt worden in hun bezoek aan de winkel en al helemaal niet gepusht worden tot een aankoop. Maar natuurlijk stellen ze het wel op prijs om geholpen te worden bij het maken van de juiste keuze.

Nu (webshop)

Al een aantal jaren schieten webshops als paddenstoelen uit de grond en steeds meer producten worden online aangeboden en gekocht. Het is ideaal om veel aanbieders binnen handbereik te hebben om op die manier de producten te kunnen vergelijken en uiteindelijk te bestellen. Maar wie helpt er bij het maken van de juiste productkeuze? De bekende verkoper is er niet meer en de consument staat er nu dus alleen voor. Een nadeel, maar anderzijds is de consument wel verlost van de verkopers die hun gelijk bespringen als ze een winkel binnen komen. Ze kunnen nu op hun gemak rondkijken en ontdekken welke producten er allemaal zijn.

Echter, waar ze in een fysieke winkel een medewerker om advies kunnen vragen ontbreekt deze optie vaak bij een webshop. Een oplossing die daarom nu regelmatig toegepast wordt, is het aanbieden van een chatfunctie. Maar is dit ideaal? Een chatfunctie stelt de consument niet de vragen zoals een verkoper dit zou doen. De bal ligt bij de consument. Als de consument geen vragen stelt komt er ook geen antwoord. Om deze rollen om te draaien wordt bij sommige webshops na een bepaalde periode ongevraagd de chatfunctie getoond (pop-up). De consument stelt zichzelf weer de vraag: ‘Komt die vervelende verkoper hier nu ook al om de hoek kijken???? Laat me met rust!’

Vroeger en nu

Belangrijke afwegingen die gemaakt moeten worden bij het aanschaffen van een product zijn veelal terug te vinden in de filtering van een webshop. Denk hierbij aan kleur, formaat, merk etc.. Echter, de voor- en nadelen bij de stappen van een filter worden niet gegeven. Dus waar baseert de consument zijn keuze op? En hoe zorg je er nou voor dat de consument de juiste keuze maakt?

Een ideaal scenario is wanneer de filters getoond worden met een opsomming van de voor- en nadelen van de betreffende keuze. Consumenten kunnen op die manier hun afwegingen baseren op vragen die een verkoper in een fysieke winkel ook zou stellen. En na het doorlopen van een aantal stappen is de consument dichter bij de keuze. Met het doorlopen van deze stappen ontstaat er namelijk een selectie van het aantal producten dat past bij de wensen van de klant.

De webshop Bagageonline.nl is een goed voorbeeld van een webshop met een filter welke tevens de voor- en nadelen van de betreffende keuze toont. In 4 stappen (‘keuzehulp’) hebben ze gekozen voor formaat, materiaal, wielen en slot. Vervolgens kunnen ze de keuze nog verder filteren door de voorkeur voor bijvoorbeeld merk, gewicht en kleur aan te vinken. Op deze manier kan de consument op zijn gemak rondkijken in de online winkel en op ieder gewenst moment de keuzehulp inschakelen om het aankoopproces te versoepelen. De keuzehulp stelt de vragen zoals een verkoper in de fysieke winkel dit ook zou doen en benoemd daarbij de voor- en nadelen. Deze vragen kunnen echter in een eigen tempo doorlopen worden en geven daarom geen opdringerig gevoel.

De consument voelt zich geholpen en maakt een keuze welke gebaseerd is op wensen!

...

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?