De Universiteit van Massachusetts Darthmouth onderzoekt ieder jaar het Social Media gebruik bij grote bedrijven. Ze gebruiken hiervoor de data van bedrijven uit de Fortune 500, de lijst van de vijfhonderd Amerikaanse bedrijven met de hoogste omzet.
De onderzoeken worden sinds 2008 gehouden en het aantal Corporate Blogs is vanaf de eerste meting ieder jaar gestegen. Dit jaar bleken van de 500 onderzochte bedrijven, er 171 een Corporate Blog te hebben. Twee van de top-5 bedrijven (WalMart en Exxon) hebben er een, de andere drie (Chevron, Philips 66 en Birkshire Hathaway) niet.
Dit jaar werden ook Google+, Foursquare en Instagram toegevoegd aan de diverse onderzochte Social Media platforms. Alle platforms scoren beter dan vorig jaar, met Twitter nog steeds op de eerste plaats met een aanwezigheid van 77% van de Fortune 500 bedrijven. Opvallend is het grote aandeel van Google+ bij de “nieuwkomers”: 35%.
Op Twitter heeft Facebook de meeste volgers (8.629.741) en laat daarmee Google ver achter zich. Naast Facebook zijn ook Walt Disney en Starbucks op beide Social Media platforms sterk vertegenwoordigd.