De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Je hebt het vast wel eens meegemaakt; je wil met een stel vrienden gaan eten in dat ene populaire restaurant, je belt om te reserveren en ze zitten vol. Balen. Tegen dat probleem lopen ook Amerikanen in de San Francisco Bay Area aan. Restaurant State Bird Provisions is zo’n populair restaurant waar je inmiddels 60 dagen van tevoren een tafel moet reserveren. Dat reserveren gaat, zoals zoveel tegenwoordig, online.
Diogo Mónica, programmeur bij Square, is al sinds de opening van het hippe restaurant fan. Helaas voor hem gold dat voor meer mensen en werd het steeds moeilijker een tafel te reserveren, naarmate de populariteit groeide. Steeds vaker kreeg hij de melding dat reserveren niet meer mogelijk was en dat de wachttijd 60 dagen bedroeg. “Zodra er weer tafels beschikbaar zijn, zullen deze hier verschijnen”.
Mónica schreef een programmaatje waarmee hij waarmee hij via e-mail automatisch een melding kreeg zodra er iets veranderde op de reserveringspagina. Op deze manier ontdekte hij dat steeds een minuut nadat er gereserveerd kon worden, alle tafels bezet waren. Zelfs annuleringen werden meteen opnieuw ingevuld. “Het werd mij snel duidelijk dat hier ‘bots’ aan het werk waren”, zegt Mónica op arstechnica.
Hierop besloot de programmeur niet bij de pakken neer te zitten en zelf een script te schrijven dat elke minuut verschillende keren het systeem controleerde op beschikbare tafels in een bepaald tijdvak om vervolgens onder zijn naam een reservering in te boeken. Met succes, hij kreeg zelfs toegang tot de betere tijdstippen.
Volgens Mónica gebeurt het steeds vaker dat reserveringsbots de tafels voor het overige publiek wegkapen. Voornamelijk publiek dat bestaat uit mensen die helemaal niet zo technisch zijn. Omdat de programmeur dat niet eerlijk vindt heeft hij zijn code op GitHub gezet zodat deze voor iedereen toegankelijk is.
Volgens Buzzfeed’s John Herrman zitten restaurants niet te wachten op een reserveringsbots-oorlog. “De gevolgen voor restaurants zijn ingewikkelder: Ze zitten hoe dan ook vol. Maar het publiek verandert en, in het verlengde daarvan, hun imago in de stad. Zodra hackers om je tafels vechten, gaan al je tafels naar hackers”.
Verder lezen over Hacken
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Cybercrime28.08.2024
Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat
Cybercrime31.07.2024
Google Play bevat al jarenlang malware genaamd Mandrake
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Cybercrime05.06.2024