Online02.07.2013

Tien tips om online content succesvol te laten zijn


tien-tips-om-online-content-succesvol-te.jpg
tien-tips-om-online-content-succesvol-te.jpg

Wie denkt dat target marketing klanten afschrikt heeft het mis. Integendeel. Onderzoek laat zien dat 41% van de consumenten de relatie met een merk juist beëindigd na het ontvangen van irrelevante boodschappen. Het analyseren en personaliseren van content is daarom belangrijker dan ooit.

Terwijl voor de hand liggende targeting en ruwe personalisering klanten kan afschrikken, heeft zorgvuldig gerichte content bewezen de merkloyaliteit en conversie juist te vergroten. Hieronder tien tips die je kunt inzetten om de concurrentie een paar stappen voor te blijven.

Tip 1: Test pagina’s met significante traffic en vooral onder de belangrijke klantsegmenten

Veel marketeers lanceren testprogramma’s voor segmentatie en gepersonaliseerde campagnes zonder goed na te denken over de uitkomsten. Vaak wordt niet nagegaan wat de bezoekersaantallen van de webpagina zijn, of de resultaten representatief zijn voor een bepaald segment en of de vastgestelde testperiode voor resultaten zorgt die conversie kunnen verbeteren. Stel jezelf daarom bij iedere test de volgende drie vragen: Hoeveel dagelijkse unieke bezoekers heeft een webpagina? Wat is conversieratio van de pagina? Hoe lang moet de test draaien om betrouwbare resultaten te behalen?

Tip 2: Zorg ervoor dat de organisatie de winnende aanpak kan omarmen

Wees niet bang om de aanvankelijke aanpak los te laten en aanpassingen te doen op basis van de resultaten. Als de organisatie nog niet gewend is om marketing content te optimaliseren op basis van analyse, zorg dan dat tests al vroeg in het ontwikkelproces worden uitgevoerd, zodat aanpassingen geleidelijk aan kunnen worden gedaan.

Tip 3: Houd rekening met verschillende devices van websitebezoekers

Tablet en smartphones zijn in korte tijd erg populair geworden. Gebruik de data om te bepalen wie de meest winstgevende klanten zijn en ontwerp marketingmiddelen die geoptimaliseerd zijn voor het device dat zij gebruiken. Uit het Adobe Mobile Survey onderzoek uit 2012 bleek bijvoorbeeld dat smartphone shoppers beter reageren op aanbiedingen dan tabletgebruikers. Anderzijds doen tabletgebruikers drie keer vaker aankopen dan smartphone-gebruikers.

Tip 4: Definieer segmenten zo duidelijk mogelijk

Het is belangrijk om doelgroepen zorgvuldig te segmenteren om de testresultaten goed te kunnen vergelijken. Bepaal vervolgens of het zin heeft om de content af te stemmen op een specifiek segment. Een waardevol segment bevat de volgende kenmerken. Toegankelijk: het segment moet efficiënt te targetten zijn. Als het te lastig is om content te specificeren voor een bepaalde groep dan is het segment ontoegankelijk en daarmee niet geschikt. Beïnvloedbaar: het segment moet verschillend reageren op wijzigingen in de marketingmix. Als verschillende aanpakken geen verschil maken dan hebben aanpassingen geen impact en is het segment niet goed gekozen. Handelbaar: je moet beschikken over een product dat past bij het segment. Het aanbod moet voldoende passen bij het segment om omzet te kunnen genereren. Meetbaar: de aankoopkracht en de grote van de groep moet meetbaar zijn om te weten of het segment genoeg omzet zal opleveren. Substantieel: het segment moet groot en winstgevend genoeg zijn.

Tip 5: Maak het testplan haalbaar

Wanneer je teveel aspecten in acht neemt kan een testplan te complex worden om resultaten werkelijk door te voeren in het uiteindelijke ontwerp. Kijk dus goed naar welke mogelijkheden je als team hebt op het gebied van ontwerpen, programmeren en uitvoering. Zorg er ook voor dat de test niet te ambitieus is. Liever een kleinere test dan een te complexe test terwijl je niet over de capaciteiten beschikt om te kunnen handelen op basis van nieuwe inzichten.

Tip 6: Bouw segmenten op basis van de juiste variabelen

Bij het bepalen van segmenten zijn diverse variabelen denkbaar waar je rekening mee kunt houden, maar gebruik hoe dan ook de volgende variabelen. Gedrag: zoek patronen in oriëntatie- en aankoopgedrag. Randprojecten: benut informatie uit gerelateerde websites en campagnes. Tijd: houd rekening met de tijd op de dag, dag in de week en seizoensfactoren. Offline: zoek patronen in koopgedrag in de fysieke winkel.

Tip 7: Vergeet regelmatige websitebezoekers niet

Uit onderzoek naar conversie van Adobe uit 2009 blijkt dat organisaties gemiddeld 71 euro investeren om één nieuwe bezoeker te winnen. Anderzijds investeren zij slechts 0,78 euro om content te optimaliseren voor bezoekers. Industrie-analisten geven aan dat met zelfs met minimale content-optimalisatie de conversieratio al aanzienlijk hoger is. Bezuinig daarom niet op analyse en targetting.

Tip 8: Verbeter conversie op zoekpagina met gerichte content

De meest waardevolle traffic geneer je via de zoekpagina van je website. Hoe gerichter en relevanter de content op de zoekpagina is, des te groter de kans dat de bezoeker overgaat tot aankoop.

Tip 9: Maak onderscheid tussen nieuwe bezoekers en regelmatige bezoekers in de personalisering

De meeste marketeers benoemen bestaande bezoekers als de meest waardevolle klanten, maar zij besteden nog altijd weinig aandacht aan marketingprogramma’s die zijn ontworpen om klanten terug te laten komen. Het beste is daarom om op basis van de data te achterhalen hoe loyale klanten zich gedragen op je website. Gebruik deze kennis om gerichte campagnes te ontwikkelen voor bezoekers die één of meerdere aankopen hebben gedaan.

Tip 10: Onderschat de kleinere segmentgroepen niet

Kleine segmenten kunnen grote winst opleveren. Zo kan het zijn dat terugkerende bezoekers slechts een tiende van de traffic opleveren, maar tegelijkertijd zorgen voor bijna de helft van de omzet. Een ander klein segment waarvan je de waarde niet moet onderschatten is bijvoorbeeld de groep klanten die dichtbij de fysieke winkel woont.

De bovengenoemde tips zijn vooral bedoeld om aan te geven dat er nog heel veel mogelijkheden zijn om de conversie te verbeteren.

Deze blogpost is geschreven door Gerard Lindeboom, Solution Consultant Adobe.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys