Online01.07.2013

Consument krijgt vaak niet de beloofde breedband-snelheden


consument-krijgt-vaak-niet-de-beloofde-b.jpg
consument-krijgt-vaak-niet-de-beloofde-b.jpg

Europese consumenten krijgen bijna nooit de download-snelheden die in hun breedband-contracten worden beloofd. Zo blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie bij meer dan tienduizend Europese gezinnen. Uit de berekeningen blijkt dat de gemiddelde Europese consumenten in de praktijk gemiddeld slechts 74% ontvangen van de snelheden waarvoor ze hebben betaald. Ook blijkt dat de maximale gemiddelde piekuur-snelheid 41,02 megabits per seconde bedraagt, geleverd door kabelbedrijven.

Uit het onderzoek blijkt verder ook dat de Europese consumenten gemiddeld op een breedbandsnelheid van 19,7 megabits per seconde mogen rekenen, hoewel de meeste providers veel hogere verwachtingen laten koesteren. Kabelbedrijven leveren met cijfer van 91,4% de beste prestaties, gevolgd door glasvezel met een score van 84,4%. Daarentegen blijken dsl-verbindingen volgens het rapport slechts 63,3% van de geadverteerde snelheden te kunnen genereren.

Het is volgens Neelie Kroes, Europees Commissaris voor de digitale agenda, de eerste keer dat een algemeen overzicht voor alle lidstaten van de Europese Unie kon worden samengesteld. “Consumenten moeten vaker de beschikking krijgen over dergelijke gegevens, zodat ze in staat worden gesteld om geïnformeerde keuzes te maken,” zo zegt de Europees Commissaris. “De cijfers tonen echter ook aan dat er nog veel werk voor de boeg is vooraleer een echt geconnecteerde markt kan worden gerealiseerd.

Uit het onderzoek bleek verder dat er bij uploads minder afwijkingen werden vastgesteld tussen de beloofde en afgeleverde snelheden. De gemiddelde uploadsnelheid in Europa bedroeg 6,2 megabits per seconde. Daarmee werd 88% van de beloofde snelheden gerealiseerd.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps