Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Europese consumenten krijgen bijna nooit de download-snelheden die in hun breedband-contracten worden beloofd. Zo blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie bij meer dan tienduizend Europese gezinnen. Uit de berekeningen blijkt dat de gemiddelde Europese consumenten in de praktijk gemiddeld slechts 74% ontvangen van de snelheden waarvoor ze hebben betaald. Ook blijkt dat de maximale gemiddelde piekuur-snelheid 41,02 megabits per seconde bedraagt, geleverd door kabelbedrijven.
Uit het onderzoek blijkt verder ook dat de Europese consumenten gemiddeld op een breedbandsnelheid van 19,7 megabits per seconde mogen rekenen, hoewel de meeste providers veel hogere verwachtingen laten koesteren. Kabelbedrijven leveren met cijfer van 91,4% de beste prestaties, gevolgd door glasvezel met een score van 84,4%. Daarentegen blijken dsl-verbindingen volgens het rapport slechts 63,3% van de geadverteerde snelheden te kunnen genereren.
Het is volgens Neelie Kroes, Europees Commissaris voor de digitale agenda, de eerste keer dat een algemeen overzicht voor alle lidstaten van de Europese Unie kon worden samengesteld. “Consumenten moeten vaker de beschikking krijgen over dergelijke gegevens, zodat ze in staat worden gesteld om geïnformeerde keuzes te maken,” zo zegt de Europees Commissaris. “De cijfers tonen echter ook aan dat er nog veel werk voor de boeg is vooraleer een echt geconnecteerde markt kan worden gerealiseerd.“
Uit het onderzoek bleek verder dat er bij uploads minder afwijkingen werden vastgesteld tussen de beloofde en afgeleverde snelheden. De gemiddelde uploadsnelheid in Europa bedroeg 6,2 megabits per seconde. Daarmee werd 88% van de beloofde snelheden gerealiseerd.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023