Online25.06.2013

Hoe het versnellen van je website meer conversies en omzet kan opleveren


hoe-het-versnellen-van-je-website-meer-c.jpg
hoe-het-versnellen-van-je-website-meer-c.jpg

Het is inmiddels algemeen bekend dat laadtijden een cruciale rol spelen in het succes van je website. Internetgebruikers hebben steeds minder geduld en het grootste gedeelte van de bezoekers zal een website verlaten als deze niet binnen 3 seconden geladen is.

Ondanks het toenemende belang van de laadtijden van een website, liggen de prioriteiten van de online marketing managers vaak bij andere zaken zoals een gelikt design, gave social media campagnes, uitgebalanceerde SA campagnes en toverwoorden als retargeting en cookiepools. Terwijl men druk bezig is met Online Marketing 2.0, vergeet men vaak de enorme potentie die het optimaliseren van de website prestaties kan hebben.

Trage websites verliezen veel bezoekers
Volgens verschillende onderzoeken verwacht de gemiddelde internetgebruiker dat een website binnen 2 seconden geladen is en is de kans zeer groot dat hij de website zal verlaten als hij nog niet geladen is binnen 3 seconden. Daarnaast zal bijna 80% van de internetgebruikers niet meer terugkeren bij een website als hij of zij een slechte ervaring heeft gehad met de prestaties van de site. Sterker, een vertraging van 1 seconde kan leiden tot een verlies in klantentevredenheid van zo’n 16%.

De correlatie tussen de laadtijden van een website en traffic naar de website is al meerdere malen aangetoond. In 2006 deed Google bijvoorbeeld een onderzoek waarin ze het aantal zoekresultaten per pagina verhoogde van 10 naar 30. Als gevolg hiervan verloren ze zo’n 20% traffic en inkomsten, enkel doordat de pagina een halve seconde trager laadde. Daarnaast concludeerde Facebook, en Google en Bing in een gezamenlijke studie dat trage websites bezoekers verliezen.

Iedereen kan begrijpen dat problemen met laadtijden dus serieuze problemen op kunnen leveren voor grote websites op het gebied van conversie ratio’s, sales en omzet. Nu het wel duidelijk is dat lange laadtijden catastrofaal kunnen zijn, wat zijn dan precies de consequenties?

De gevolgen van lange laadtijden voor conversies en omzet
Een van de belangrijkste aspecten die beïnvloedt wordt door lange laadtijden, zijn de conversie ratio’s. In 2009 liet Amazon bijvoorbeeld zien dat iedere 100 milliseconde vertraging ze maar liefst 1% in sales kostte. Met andere woorden, iedere seconde vertraging kostte Amazon zo’n 10% omzet! Een recenter onderzoek van Walmart liet zien dat iedere seconde verbetering in de laadtijd van hun website de conversies met 2% deed stijgen. Onderstaand grafiek laat dan ook de schokkende relatie tussen de laadtijd van hun website en de conversies zien.

conversion-rate-vs-loading-time.jpg
conversion-rate-vs-loading-time.jpg

Eenzelfde patroon (zie onderstaande grafiek) werd ontdekt tijdens een onderzoek van Tagman, dat de schokkende gevolgen van lange laadtijden nog eens bevestigde. Tagman ontdekte dat iedere seconde vertraging in de laadtijd van hun website kan resulteren in een verlies van maar liefst 7% in online sales. Het patroon dat Amazon ontdekte lijkt dus geen incident.

conversion-rate-vs-loading-time2.jpg
conversion-rate-vs-loading-time2.jpg

Dat een trage website dramatische gevolgen kan hebben voor de sales is dus wel duidelijk, maar zijn er nog meer consequenties?

De effecten van een trage website op het Search kanaal
Het is geen nieuw gegeven dat Google laadtijden gebruikt in haar algoritme voor het bepalen van de organische zoekresultaten. In 2010 kondigde Google officieel aan dat sitesnelheid werd toegevoegd aan het algoritme als nieuw signaal voor het bepalen van de rankings. Recentelijk heeft Matt Cutts dit nog eens bevestigd tijden SMS ‘Slow sites rank lower’. Google is groot fan van snelle websites aangezien deze een optimale user experience bieden. Een ander voordeel van snelle websites is de mogelijkheid voor zoekmachines om deze efficiënter te crawlen, wat uiteraard voordelig is voor bijvoorbeeld enorme E-commerce websites met duizenden pagina’s.

Naast de organische zoekresultaten worden ook de betaalde zoekresultaten beïnvloedt door de laadtijden van een website. Het is algemeen bekend dat de laadtijd van een landingspagina, een van de vele factoren is in het bepalen van de Adwords kwaliteitsscore,

Anders gezegd, een snelle website heeft ook een direct positief effect op het search kanaal.

Het monitoren van je website laadtijden vanaf diverse plekken in de wereld
Nu we meer weten over de impact en de consequenties van lange laadtijden, hoe krijgen we meer inzicht in de prestaties van onze website? Hoe meten we dit en hoe komen we er achter wat het probleem is? Hoe kan een internationaal opererende E-commerce partij bijvoorbeeld de laadtijden van hun website monitoren vanaf meerdere plekken over de wereld?

Met Uptrends Website Performance monitoring ben je bijvoorbeeld uitstekend in staat om de prestaties en de laadtijden van je website te monitoren vanaf meer dan 110 checkpoints over de hele wereld. Mochten er zich serieuze problemen voordoen, word je direct op de hoogste gesteld door middel van een alert.

Als je direct inzicht wilt in de laadtijden van je website vanaf verschillende checkpoints over de hele wereld gebruik je de gratis uptime performance tool.

website-uptime-monitoring.jpg
website-uptime-monitoring.jpg

...

Verder lezen over Uptrends

Bijna 26% van Nederlandse online shops onvoldoende bereikbaar

Met de traditioneel drukke decembermaand in aantocht bereiden veel Nederlandse online shops zich voor op de verwachte pieken in bezoekersaantallen, online verkopen en omzet. De verwachting is dat geheel volgens traditie...

Online30.10.2013

Bijna 26% van Nederlandse online shops onvoldoende bereikbaar

Enorme online omzetgroei tijdens de feestdagen: Hoe bereid je je website hierop voor?

Met de decembermaand in aantocht zijn veel bedrijven en e-commerce sites al druk bezig met de voorbereidingen. Tijdens de feestdagen zien veel e-commerce spelers dan ook grote pieken in bezoekersaantallen, online verkope...

Online01.10.2013

Enorme online omzetgroei tijdens de feestdagen: Hoe bereid je je website hierop voor?

Optimaliseren van het online transactieproces: 30% meer conversies

In onze vorige post over de invloed van website laadtijden op de conversies en omzet van websites hebben we kunnen zien hoe groot de impact van een trage website kan zijn en wat we hier aan kunnen doen. Het werd duidelij...

Online30.07.2013

Optimaliseren van het online transactieproces: 30% meer conversies

Webshops van bijna 31% Nederlandse Online Retailers zijn niet goed bereikbaar

Met de drukke decembermaand voor de boeg publiceert Uptrends nu voor het 6e jaar op rij de onderzoeksresultaten van Nederlandse online shops om te kijken of ze klaar zijn voor deze belangrijke periode.In de periode van 2...

Online27.11.2012

Webshops van bijna 31% Nederlandse Online Retailers zijn niet goed bereikbaar

Bijna de helft van alle gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

Gemeentes starten steeds meer projecten op om de diensten van de gemeentelijke overheid digitaal aan de burger aan te bieden. Burgers kunnen via een digitaal loket op de gemeentelijke website bepaalde gemeentelijke diens...

Online16.10.2012

Bijna de helft van alle gemeentelijke websites niet goed bereikbaar

Hoe staat het met de bereikbaarheid van de sites van politieke partijen?

Nederland maakt zich op voor de Tweede Kamerverkiezingen welke over een week worden gehouden. Op straat en op radio- en televisiestations verdringen de politieke kopstukken zich om hun standpunten kenbaar te maken en te...

Online05.09.2012

Hoe staat het met de bereikbaarheid van de sites van politieke partijen?

Global Luxury Brands: hoe bereikbaar zijn deze merken eigenlijk?

Breitling, Porsche, Hugo Boss, Loewe we weten er allemaal wel een paar te noemen. Grote, bekende en vooral luxe merken met een wereldwijde bekendheid. Benieuwd naar de online bereikbaarheid van deze merken heeft Uptrends...

Online18.08.2012

Global Luxury Brands: hoe bereikbaar zijn deze merken eigenlijk?

Populaire StemWijzer niet altijd goed bereikbaar

Gistermiddag is de internetapplicatie StemWijzer voor de Tweede Kamerverkiezingen op 12 september weer online gegaan. Met de StemWijzer is het mogelijk om aan de hand van 30 stellingen te achterhalen met welke politieke...

Online14.08.2012

Populaire StemWijzer niet altijd goed bereikbaar

Verder lezen over Website

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Online poker is groot, maar voor zowel pro’s als recreatieve spelers wordt het een stuk minder leuk en interessant met AI erbij.

Online23.09.2024

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

Booking.com gaat de laatste tijd niet heel lekker. De EU heeft een oogje op het bedrijf en nu geven de Spanjaarden zelfs al een boete.

Online31.07.2024

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

De lelijkste website van 2024 kun je bijna niet meer gemaakt krijgen in 2024: de programma’s die je kunt gebruiken om sites te maken zijn simpelweg veel te goed geworden, daarmee kun je een gedrochtje als deze er niet meer uit weten te halen.

Online04.07.2024

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

In het digitale tijdperk kan het bouwen van een effectieve website een uitdaging zijn. Dit artikel belicht veelgemaakte fouten tijdens het ontwikkelen van websites en biedt oplossingen om ze te vermijden.

Online29.04.2024

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen