Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Hoewel televisie nog altijd veruit het populairste reclame-platform ter wereld blijft, kijken steeds meer marketeers naar het potentieel van online video als een rendabel alternatief en in een aantal gevallen zelfs als een betere oplossing. Zo blijkt uit een onderzoek van AOL onder zo’n achthonderd adverteerders en reclamebureaus in Europa en Noord-Amerika. Daaruit blijkt dat 58% van de respondenten meent dat online video met eenzelfde investering bij de consument een groter engagement genereert dan televisie. Volgens 15% zou een gelijk budget ook tot een gelijk niveau van engagement bij de consument leiden.
Op het gebied van merkbekendheid tonen de respondenten zich iets minder enthousiast, maar ook daar geeft nog altijd 47% aan dat online video voor dezelfde budgetten betere resultaten zou kunnen opleveren dan televisie, terwijl 24% gewag maakt van een gelijkwaardige impact. De onderzoekers stelden verder vast dat 73% van de respondenten de voorbije 12 maanden zijn budget voor online video heeft opgetrokken.
Er wordt aan toegevoegd dat die extra budgetten meestal worden weggehaald bij televisie en online display. Uit het onderzoek bleek verder dat het bereiken van een gericht doelpubliek de belangrijkste motivatie is bij het plannen van een online videocampagne (87%), gevolgd door bereik (85%), content (81%) en prijs (80%). In de toekomst willen de adverteerders dankzij online video vooral hun doelpubliek beter kunnen bereiken (73%) en de resultaten van hun campagnes beter kunnen meten (67%).
Ook bleek dat 64% van de ondervraagden zich tevreden toont met het huidige aanbod van video-services.
Verder lezen over Online Video
Video01.11.2024
TikTok-video’s van meerdere delen moeten verboden worden
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Online09.10.2024
Zoom krijgt veel meer integraties met AI
Artificial Intelligence04.10.2024
Meta gaat de strijd aan met Sora met AI-videomaker Movie Gen
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Social Media22.09.2024
Deze week viral: pandahonden en een gepatenteerd nijlpaard
Verder lezen over Televisie
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Entertainment18.07.2024
Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet
Media02.07.2024