Online11.06.2013

Meer dan betrokken: ABN AMRO neemt het voortouw


meer-dan-betrokken-abn-amro-neemt-het-vo.jpg
meer-dan-betrokken-abn-amro-neemt-het-vo.jpg

Ik was blij verrast met de bijdrage van Eugenie Gijsberts tijdens ons webinar van vorige week. Zij bemoeit zich al vanaf het begin met de ontwikkelingen rondom webcare bij ABN AMRO.

ABN AMRO heeft een lange termijn visie ontwikkeld op het gebied van social media. Net als veel andere grote bedrijven werd in eerste instantie social media ingezet voor reputatiemanagement. Ze zat middenin een fusie en wilde klantenfeedback strak onder controle houden op Twitter, forums en Facebook om te anticiperen op elke vorm van verzet.

Dat was 2010. In de afgelopen drie jaar heeft ABN AMRO een geavanceerde sociale klantenservice ontwikkeld met een gespecialiseerd team in haar afdeling klantenservice. Dit team is verantwoordelijk voor de dagelijkse controle, betrokkenheid en het oplossen van problemen voor klanten.

Het team werkt 24 uur per dag, in ploegen, om te onderscheppen, te erkennen, te registreren en om ongeveer 150 vragen van klanten elke dag op te lossen. Deze worden gefilterd uit zo’n 1.000  dagelijkse vermeldingen van het merk en haar producten. Dit ‘frontlinie’ team wordt ondersteund door een netwerk van deskundigen op het gebied van hypotheken, verzekeringen en andere producten, zodat ook complexe problemen snel kunnen worden opgelost. Het doel is om op tweets binnen 15 minuten te reageren en Facebook-berichten binnen een half uur.

Heel indrukwekkend, hoewel misschien niet meer dan normaal voor een organisatie met 23.000 medewerkers en 6 miljoen klanten. Het interessante voor mij is hoe zij anticipeert op de toekomst.

Bijvoorbeeld: een paar weken geleden is een examen gelekt naar de Nederlandse media vóór de echte examen datum, waardoor duizenden leerlingen naar school moesten blijven gaan en hun vakanties geannuleerd werden. Binnen een paar minuten wist het social media team van ABN AMRO dat veel van haar jonge klanten hun reisverzekeringsdata wilden wijzigen. Ze hebben een speciale campagne opgezet en het webcare team handelde het probleem systematisch en snel af. 

Nogmaals, goed werk, maar wellicht niet baanbrekend.

Met deze kennis brengt ABN AMRO social media monitoring en betrokkenheid vervolgens naar het volgende niveau. Eugenie gaf ons drie duidelijke voorbeelden:

  1. 1. Ten eerste, de bank doet meer dan alleen met klanten praten, problemen oplossen en uit het zicht verdwijnen. Zij gebruikt een social customer service platform (in dit geval Genesys) om overzicht te houden van iedere interactie door elke social media gebruiker en brengt dit in kaart samen met de andere kanalen, om een totaal overzicht te krijgen van de merkbeleving van die klant. Het hebben van één opslagplaats van informatie is van essentieel belang, omdat – vanuit het perspectief van de klant – de merkbeleving eenduidig zou moeten zijn.

  1. 2. Ten tweede is de bank, voor hun jongere klanten, actief in social networks als Hyves – dat 1,2 miljoen leden heeft in Nederland – om hen te informeren over financiële kwesties en problemen, zoals het omgaan met schulden of het voorkomen van phishing. Dit soort outreach laat een vooruitziende blik zien. Er is hier geen direct rendement, maar op de lange termijn is er een kostenbesparing. En daarbij natuurlijk ook het opbouwen van een vertrouwen bij de jongeren.

  1. 3. Ten derde begint de bank breder te kijken naar haar klanten en hoe ze hen kan ondersteunen in het dagelijks leven. Tijdens de recessie, bijvoorbeeld, begon zij mensen te monitoren die zich zorgen maakten over hun persoonlijke financiën, om te zien of ze ondersteuning of advies kon bieden. Dit zijn geen sales activiteiten, dit is proactieve customer support. Of, beter gezegd, pre-Customer Support.

Het ABN AMRO verhaal is niet uniek – Frank Eliason en zijn team van Citibank in New York werken  op vergelijkbare wijze – maar van belang is dat de nadruk ligt op het bouwen van relaties in plaats van eenmalige overeenkomsten of, erger nog, de directe verkoop. Het feit dat dit proces wordt gedreven door hun klantenservice team in plaats van marketing of communicatie zegt alles. En is baanbrekend.

Het baart me zorgen dat mijn klanten vragen ons te richten op het meedoen aan social media. Natuurlijk, in een marketingomgeving betekent meedoen; meer delen, mond-tot-mond reclame, het vergroten van bereik, leads aantrekken en het over de streep trekken van de klant. Maar vanuit een organisatorisch perspectief is het nodig op langere termijn te gaan denken.

Een social media strategie zonder relatie-opbouw werkt niet – dit laat ABN AMRO ons duidelijk zien. Het maakt niet uit of je verder bent met social media of juist wat minder ver, als je maar het juiste pad kiest.

Deze blogpost is geschreven door Luke Brynley-Jones, hij organiseert twee verschillende seminars met het onderwerp ‘Innovations in Webcare’ in Amsterdam op 26 juni en in Brussel op 3 juli. U kunt zich hier registreren voor deze evenementen.

...

Verder lezen over ABN Amro

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

ABN AMRO introduceert een extra online hulpmiddel waarmee klanten kunnen controleren of ze echt een medewerker van de bank aan de lijn hebben. Het is een nieuwe functionaliteit die wordt toegevoegd aan de reeds bestaande hulpmiddelen, waarmee persoonlijke voorkeuren rondom bankieren en veiligheid zijn in te stellen.

Cybercrime30.09.2024

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

heb je echt de bank aan de telefoon?
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets