Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Twee weken geleden startten we onze online zoektocht naar een nieuwe directeur voor ons innovatieve IT-product (een online trainings- en feedbacktool; Improgression) (link). Dit doen we door middel van ‘crowd-solliciteren’, een vorm van solliciteren waarin de crowd een advies geeft aan de uiteindelijke beslissers.
We kozen voor de meest open vorm van crowdsolliciteren; iedereen kan en mag beoordelen en iedereen kan en mag solliciteren. De score tot dusverre? 1 sollicitatie – het loopt nog niet storm.
Je zou verwachten dat in deze tijd van crisis op de arbeidsmarkt iedereen zijn of haar kans grijpt. Verhalen over 200+ reacties op een vacature zijn geen uitzondering. Onze vacature is daarnaast erg aantrekkelijk; je krijgt een basissalaris met aantrekkelijke aandelenopties bij een positief resultaat. Het is een unieke kans om een ‘award-winning concept’ in de markt te gaan zetten. Een leuke en uitdagende functie ligt voor het oprapen. Hoe komt het dan dat er nog zo weinig reacties zijn? Drie mogelijke redenen.
Is openbaar te spannend?
Eén van de redenen die ik om me heen hoor is dat het openbaar, online solliciteren ‘onveilig’ voelt. Iedereen kan zien dat je interesse hebt in een bepaalde functie en daardoor zullen mensen uit je omgeving betrokken raken bij je sollicitatie (en daar naar blijven vragen). Het afbreukrisico als je de baan niet krijgt is dus aanwezig. Normaal gesproken kun je je sollicitatie ‘verborgen houden’ en bepaal je zelf wie je wel en wie niet op de hoogte houdt van je interesse in een bepaalde vacature. Wellicht is deze ‘open’ vorm van solliciteren simpelweg te spannend.
Niet genoeg ‘publicity’?
Een mogelijke tweede reden kan zijn dat we simpelweg niet genoeg publiciteit hebben weten te vinden. Ondanks een aantal berichten in lokale media, aandacht op Twitter, Facebook en LinkedIN en een schitterend artikel op DutchCowboys lijkt de ‘kritieke massa’ nog niet bereikt. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer mensen weten te bereiken? Hoe laten we de PR-machine voor ons draaien? Het hebben van meer bezoekers zou logischerwijs automatisch leiden tot een grotere kans op geïnteresseerden en daardoor sollicitanten.
Te onduidelijk?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de functie ‘te vaag’ is. We vragen naar een CEO. Ervaring is geen vereiste. We zijn op zoek naar nieuw talent dat een uitdaging aan wil gaan om een product in de markt te zetten. Het is moeilijk om je daar concreet iets bij voor te stellen.
Input vanuit de crowd
Om toch onze CEO te kunnen vinden wil ik aan jullie vragen hoe we de juiste personen zouden kunnen bereiken of vinden. Wat is volgens jullie de reden dat het nu ‘niet loopt’? Is er wellicht een andere reden dan de bovenstaande drie dat men niet solliciteert? Laat het ons weten, want die CEO… die hebben we keihard nodig!
Benieuwd naar de vacature en campagne? Bekijk hem op www.ceogezocht.nu.