Online26.05.2013

Europese e-commerce groeit in 2012 met 19% naar €312 miljard


De Europese e-commerce markt neemt een snelle vlucht. Zo blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor online retailing. De cijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerce associaties en GfK.

In 2012 groeide de Europese online omzet van producten en diensten met 19% naar €311,6 miljard. De EU28 (inclusief Kroatië, dat EU-lid wordt vanaf 1 juli 2013) behaalde een omzet van €276,5 miljard. Dat is 88,7% van de totale Europese B2C e-commerce omzet, een groei van 18,1% ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Drie landen nemen een belangrijke plaats in de Europese e-commerce markt in: het Verenigd Koninkrijk (€96 miljard), Duitsland (€50 miljard) en Frankrijk (€45 miljard). Het totaal van €191 miljard van deze drie landen is samen goed voor 61% van de totale Europese B2C e-commerce sector en 69% van de EU28.

europese-e-commerce-groeit-in-2012-met-1.jpg
europese-e-commerce-groeit-in-2012-met-1.jpg

[Groot formaat van bovenstaande Infographic]

Volgens Wijnand Jongen, vicepresident van Ecommerce Europe en verantwoordelijk voor statistiek en het onderzoek, is de sterke groei in Europa goed te verklaren. “Vooral de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten. In deze landen is 70 to 80% van de internetgebruikers ook online koper. De internetpenetratie is 90% of hoger. En de adaptatie van m-commerce via smartphones en tablets is groot. De groeicijfers voor deze landen zijn momenteel 10 tot 15%. Daarnaast zijn er veel opkomende landen in Europa, met name in het zuiden en oosten. Op dit moment hebben deze landen relatief nog weinig online kopers, maar de markt groeit daarentegen snel. Tegen het einde van 2016 verwacht Ecommerce Europe dat de Europese B2C e-commerce markt, gedreven door een toenemend vertrouwen en een groeiend aantal online kopers, gaat verdubbelen, tot een omzet van € 625 miljard.”

Trend: in Europa zijn steeds meer consumenten permanent online
De komende jaren wordt de groei in de online verkoopcijfers vooral bepaald door de snelle en spectaculaire penetratie van m-commerce. In 2012 werd 12% van de totale online verkopen in het Verenigd Koninkrijk al gerealiseerd door de m-commerce. Eind 2011 was dit nog ‘slechts’ 5%. In de Scandinavische landen staat het aandeel momenteel op 8%. Ter vergelijking: het aandeel van de m-commerce in de Verenigde Staten wordt inmiddels al geschat op bijna 10%, bijna het dubbele van wat het was in 2011. Jongen: “Hier in Europa zien we een soortgelijke trend. Het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland nemen het initiatief. Andere landen zullen snel volgen. Inmiddels heeft 47,6% van alle Europeanen een smartphone, waarmee Europese consumenten permanent online zijn; ze kunnen zoeken en kopen waar ze willen en wanneer ze dat willen.”

Europa is ’s werelds grootste B2C e-commerce markt
In 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste B2C e-commerce markt van de wereld. In 2012 bereikte de totale Europese B2C e-commerce van goederen en diensten een omzet van € 311,6 miljard en heeft daarmee een wereldwijd aandeel van 35,1%. Momenteel is Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, de op een na grootste e-commerce markt, met een omzet van € 294,2 miljard en een wereldwijd aandeel van 33,1%. Azië-Oceanië volgt met een omzet van € 227,8 miljard en een wereldwijd aandeel van 25,6%. Azië-Oceanië is het continent met de snelste wereldwijde groei op het gebied van B2C e-commerce. De opkomende gebieden zijn Latijns-Amerika, met een omzet van € 42,1 miljard (4,7% aandeel) en de MENA-landen (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) met een omzet van € 10,8 miljard (1,2% aandeel). Ecommerce Europe schat de totale wereldwijde e-commerce markt op € 889 miljard.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth