Online21.05.2013

Newsjacking: vier vuistregels voor effectieve newsjacking


newsjacking-vier-vuistregels-voor-effect.jpg
newsjacking-vier-vuistregels-voor-effect.jpg

Advertenties bevatten de enige waarheden in een krant waar men van op aan kan,” zei oud-president en één van de Founding Fathers van Amerika, Thomas Jefferson, ooit. Hoogste tijd dat adverteerders zich ook met het nieuws gaan bemoeien dus. En als onderdeel van een contentstrategie kan het kapen van nieuws, newsjacking, een waardevol marketingmiddel zijn.

Newsjacking is een techniek waarbij marketeers proberen in de nieuwsbehoefte van hun doelgroep te voorzien met als doel extra traffic te genereren. Op het moment dat er belangrijke ontwikkelingen zijn, breaking news zoals ze op CNN zouden zeggen, ontstaat er een korte maar hoge piek in zoekvolume op gerelateerde termen. Organisaties die hier effectief op inspringen, zetten dat extra zoekvolume om in extra traffic. Hoe doen ze dat? Met drie basis vereisten; de vaardigheid om snel te reageren, een goede schrijfvaardigheid, en basiskennis van zoekmachineoptimalisatie. En vier vuistregels voor effectieve newsjacking:

  1. 1. Pick your battles

Staar je niet blind op ieder nieuwsfeit dat raakvlakken heeft met jouw branche. Meng je uitsluitend in de strijd als er een reële kans is dat je hoog in de zoekresultaten van Google terecht komt. Wanneer je al je energie steekt in het schrijven van artikelen over landelijk nieuws waar je vervolgens geen extra traffic mee naar je site loodst, zakt de moed je waarschijnlijk snel in de schoenen.

Selecteer dus de nieuwsfeiten waarop je kans maakt. Houd daarbij rekening met je domeinautoriteit. Ben je leidend in je branche? Dan kun je best wat grotere verhalen newsjacken. Als kleinere onderneming is het verstandiger om over regionaal nieuws te berichten, of echte niche-onderwerpen.

Bijvoorbeeld: een Limburgse keten van sportwinkels kan newsjacking prima gebruiken in hun marketingplan. Maar het hoeft zich niet te richten op de zoekterm “Ajax kampioen 2013”. Die slag zal het niet winnen. Een zoekterm als “Roda JC tenue 2014” werpt mogelijk meer vruchten af. De concurrentie zal lager zijn, de relevantie hoger en dit nieuws leent zich uitstekend voor promotie van de eigen winkels. Daar is dat nieuwe tenue immers als eerste te koop!

  1. 2. Breng het nieuws binnen 48 uur

Net als op de redactie van een krant is het ook bij newsjacking belangrijk dat je één van de eersten bent die het nieuws naar buiten brengt. Houd daarbij een termijn van 48 uur aan. Kom je oudere berichtgeving tegen over jouw onderwerp? Laat het dan links liggen. De kans is groot dat je de concurrentie niet meer kan verslaan. Bovendien neemt het zoekvolume op het nieuws waarschijnlijk alweer af. Volg de ontwikkelingen in je branche dus op de voet.

Bijvoorbeeld: onderstaande grafiek toont het relatieve zoekverkeer op “Bram Moszkowicz”. Op de dag dat hij definitief uit het ambt van advocaat werd gezet, 22 april, was het zoekvolume het grootste. Na één dag nam het zoekvolume al met 36% af. Op 24 april was het zoekvolume ten opzichte van twee dagen eerder met 77% geslonken. Snelheid is van levensbelang bij newsjacking!

newsjacking-hoge-korte-pieken.jpg
newsjacking-hoge-korte-pieken.jpg

Snelheid is bij Newsjacking van levensbelang! Pieken in zoekvolume zijn hoog maar kort.

  1. 3. Begrijp het gebruik van zoektermen voor het nieuws

Welke zoektermen gebruikt je doelgroep om zich te laten informeren over het nieuws? Bij newsjacking is het belangrijk juist die zoektermen goed te begrijpen. Een fout die veel marketeers (en zelfs webjournalisten) maken, is het kiezen van het schrijversperspectief. Ga in de schoenen staan van het publiek dat de klok heeft horen luiden – ze zoeken immers actief – maar niet weet waar de klepel hangt.

Bijvoorbeeld: “What time is the Super Bowl?” Ieder jaar voor aanvang van de finale van het American football-seizoen wordt deze zoekopdracht, begrijpelijkerwijs, met regelmaat ingevoerd in de zoekmachine van Google. De Amerikaanse nieuwswebsite The Huffington Post plaatste een artikel met exact deze titel. Alle SEO parameters tot in de puntjes afgestemd op die ene zoekopdracht “what time is the super bowl”. De meningen over de ethiek achter deze actie zijn verdeeld, maar een goede inschatting van toekomstig zoekgedrag kan je The Huffington Post niet ontzeggen.

  1. 4. Eerst het nieuws, dan de marketing

De klant is koning. Wanneer je door een succesvolle newsjack hoog in de zoekresultaten van Google getoond wordt, geef het publiek dan ook waar het om vraagt. Er is niets zo irritant als een artikel dat de belofte in de kop niet kan waarmaken. Breng dus eerst het nieuws dat je zegt te brengen, het liefst zo objectief mogelijk, en sla daarna pas aan het marketen. Voeg interne links toe, naar andere nieuwsartikelen, blogs, producten en/of diensten, om bezoekers op je website te houden.

Als de nieuwsbehoefte van een bezoeker bevredigd wordt, ontstaat er direct een vorm van vertrouwen. De kans is dan groter dat hij of zij jouw marketingboodschap verderop in het artikel ter harte neemt. Je mag nu ook best laten zien dat je de laatste alinea’s van het artikel aanwendt om jouw product/dienst te promoten. Aan de vraag van de bezoeker heb je immers goed en objectief voldaan.

Neem de woorden van Thomas Jefferson dus ter harte. Integreer newsjacking op verantwoorde wijze in je contentstrategie en trek meer relevant verkeer naar je website. Met de vier vuistregels voor effectieve newsjacking ben je een eind op weg.

Deze blogpost is geschreven door Rutger Brood.

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!