Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In steeds meer situaties zie je dat traditionele, offline partijen botsen met online-gerichte bedrijven die hun markt proberen over te nemen met nieuwe, frisse en vooral transparante initiatieven. Voorbeelden van hoe dit kan gaan zijn natuurlijk Free Record Shop, dat bijna buitenspel werd gezet door o.a. iTunes, en de videotheek die bijna uit het straatbeeld verdwenen is door o.a. downloaden en online winkels.
Hetzelfde staat op het punt om te gaan gebeuren in de brillenwereld.
Vandaag kwam het bericht naar buiten Mister Spex 16 miljoen opgehaald heeft om in Engeland, Zweden en Spanje flink aan de weg te gaan timmeren.
Zulke initiatieven zijn er ook in Nederland, zo is er o.a. de Amsterdamse startup Ace & Tate. Zij zetten de aanval in op de traditionele manier van (zonne)brillen verkopen.
Hun zelf ontworpen brillen worden geproduceerd in dezelfde fabrieken als de gevestigde merken. Deze worden echter niet in een tastbare winkel verkocht maar je kunt ze gewoon meteen op hun website bestellen. (Op de site kun je een foto van jezelf uploaden en dan verschillende brillen virtueel ‘passen’. Mocht je toch niet kunnen kiezen kun je terecht bij een van hun showrooms en daarnaast lanceert Ace & Tate binnenkort haar Home Try-On programma. Je kunt dan 4 brillen een week lang gratis thuis uitproberen.)
De grote vraag is nu hoe de traditionele partijen hierop gaan reageren. Nu partijen zoals Ace & Tate en Mister Spex het voor de consument inzichtelijk maken dat een goed product niet duur hoeft te zijn wordt het voor de traditionele opticiens steeds lastiger om hun (te) hoge prijzen te rechtvaardigen.
De reuzen in brillenland lijken de afgelopen jaren hebben zitten te slapen. Ze zijn ingedommeld door de vertrouwde deining van het binnenrollende geld. Als zij de ontwikkelende markt goed in de gaten hadden gehouden en naar de steeds luidere schreeuw van de klant om transparantie hadden geluisterd, hadden zij zich tegen dergelijke ontwikkelingen als de bovenstaande kunnen wapenen. De brillenboeren hebben immers het geld, the knowhow en de contacten. Zijn zij hetzelfde lot beschoren als de videotheek, de foto-service en de cd-speciaalzaak?
Ik ben heel erg benieuwd hoe de consument omgaat met deze nieuwe online initiatieven. Gaan Pearle, Hans Anders, Specsavers en de opticien om de hoek dit terugzien in hun omzetten? En, belangrijker, gaat de consument nu naast het streamen van muziek en films ook surfend zijn/haar nieuwe (zonne)bril aanschaffen? Ga jij dit doen?
Verder lezen over Internet
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Online30.10.2024
Reddit voor het eerst winstgevend met recordaantal gebruikers
Online08.08.2024
Reddit laat je mogelijk straks betaalde subreddits maken
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Online01.08.2024
World Wide Web Day: dit kan de GenAI-hype leren van de internetbubble
Cybercrime21.06.2024
Beveiligingsgevaar: update je laptop nog voor je op vakantie gaat
Gadgets21.06.2024
10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden
Online18.06.2024
Internet thuis wordt dit jaar weer duurder
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024