Online15.05.2013

Druk callcenter: slechte website


druk-callcenter-slechte-website.jpg
druk-callcenter-slechte-website.jpg

Goede digitale strategie verlaagt druk op organisatie

Een digitale strategie wordt door veel marketeers uitgelegd met termen als conversie, leadgeneratie en online sales. Met andere woorden: online geld verdienen door nieuwe klanten binnen te halen. Het is echter zoveel meer dan dat, het is een strategische visie, een speerpunt, een mindset, of misschien zelfs een cultuur. In mijn ogen draait het bij een digitale strategie om waarde toevoegen aan je organisatie via het online kanaal en de overig voor handen zijnde digitale instrumenten vanuit een strategisch perspectief. Hierbij draait het dus niet altijd om het scoren van leads en het vergroten van de omzet. Bedrijven die hun online omgeving optimaliseren kunnen hiermee ook de druk op hun organisatie verlagen, kostenreducties realiseren en uiteindelijk de winstgevendheid vergroten. Open deur? Misschien. Maar hoeveel bedrijven benaderen hun online omgeving vanuit dit perspectief?

Goed bereikbaar zijn is voor iedere organisatie belangrijk. Maar ik merk dat bedrijven niet voldoende stilstaan bij het ‘hoe en waarom’. Het waarom is onder andere om de bereikbaarheid te verhogen, vragen af te vangen en om mensen van dienst te zijn bij een eventuele verkoop. Om dat te optimaliseren wordt al snel extra geïnvesteerd in meer mensen in het inbound call center, nog beter bereikbaar zijn dus. Zonde wat mij betreft, want is de behoefte van de klant, een organisatie te bereiken of wil een klant gewoon zo prettig en snel mogelijk geholpen worden? Klanten zijn toch op zoek naar goede service. Door online bezoekers de mogelijkheid te geven om zelf snel en eenvoudig informatie te vinden of zaken te regelen krijgen ze, ongeacht het tijdstip of apparaat, altijd de beste service.

Gedegen online strategie
Bij het opzetten van een online omgeving ligt de focus in (te) veel gevallen op sales-conversie. Daarmee ga je volgens mij voorbij aan een aantal intern gerichte bedrijfsdoelstellingen.

Dat een gedegen online strategie bijdraagt aan het behalen van intern gerichte bedrijfsdoelstellingen zien we goed bij het ROC van Twente. Een van de doelen van dit regionaal opleidingscentrum is aankomende studenten zo goed mogelijk te helpen bij het maken van de juiste studiekeuze. Ze zijn er dus niet op uit om enkel zo veel mogelijk studenten binnen te halen. Belangrijker is dat studenten de juiste studie kiezen en deze studie ook afmaken. Wisselen van studie of helemaal stoppen met een studie kost het ROC en de student simpelweg geld. Mede doordat het ROC van Twente zijn website vanuit dit doel heeft ingericht zijn ze in staat om het aantal studiewisselaars en studiestoppers te verlagen en gelijktijdig de organisatie te ontlasten als het gaat om studie advies en administratie.

De weg van de minste weerstand
Mensen bewandelen het liefst de weg van de minste weerstand, zij bepalen hoe en wanneer ze in contact komen met een organisatie. Het ligt dus voor de hand dat dit online gebeurt. Door een website zodanig in te richten dat niet alleen de juiste informatie beschikbaar en te vinden is, ongeacht het tijdstip of apparaat, zullen organisaties steeds minder mensen nodig hebben aan ‘de achterkant’. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het kopen van producten, het oplossen van problemen en het wijzigen van gegevens. Laat mensen het lekker zelf regelen op het moment dat zij het willen en met een apparaat naar keuze, vergroot daarmee de klantervaring, tevredenheid en loyaliteit.

Toekomst call center?
Ik pleit er dus zeker niet voor om de telefonische klantenservice terug te dringen. Al kan dat wel een gevolg zijn van een gestroomlijnde online omgeving. Gebruik het call center ook of voornamelijk als kanaal om waardevolle feedback te verzamelen waarmee de online omgeving verder geoptimaliseerd kan worden.

Dagdromend zou je dus kunnen stellen dat in de ideale situatie het call center alleen nog maar dient voor de gevallen wanneer het iets toevoegt in de klantbeleving. Ik hoop dat het bij onze klanten langzamerhand steeds stiller wordt in het call center.

Deze blogpost is geschreven door Emile Voogd, Internet marketeer TriMM

...

Verder lezen over Website

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Online poker is groot, maar voor zowel pro’s als recreatieve spelers wordt het een stuk minder leuk en interessant met AI erbij.

Online23.09.2024

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

Booking.com gaat de laatste tijd niet heel lekker. De EU heeft een oogje op het bedrijf en nu geven de Spanjaarden zelfs al een boete.

Online31.07.2024

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

De lelijkste website van 2024 kun je bijna niet meer gemaakt krijgen in 2024: de programma’s die je kunt gebruiken om sites te maken zijn simpelweg veel te goed geworden, daarmee kun je een gedrochtje als deze er niet meer uit weten te halen.

Online04.07.2024

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

In het digitale tijdperk kan het bouwen van een effectieve website een uitdaging zijn. Dit artikel belicht veelgemaakte fouten tijdens het ontwikkelen van websites en biedt oplossingen om ze te vermijden.

Online29.04.2024

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen