De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Hoe beweeg je grote bedrijven prioriteit te geven aan schone energie? Door niet alleen de CEO te benaderen, maar ook haar andere werknemers. Precies dat kunnen bezoekers doen op de website van Mission Possible, de laatste online campagne van Greenpeace.
Het is voor Greenpeace nieuw dat consumenten direct gaan communiceren met werknemers van een bedrijf. Wouter Driessen, creatief bij Pool Worldwide, en bedenker van de campagne: “Eigenlijk ligt het enorm voor de hand. Iedereen maakt tegenwoordig immers gebruik van sociale media, dus waarom zou je het niet inzetten om mensen bij bedrijven direct te benaderen? Daarmee doorbreek je het web van voorlichters en communicatiemedewerkers, waardoor er eindelijk een echte dialoog kan ontstaan. En die dialoog kan heel goed positief zijn.“
Vanaf half maart stuurden ruim 10.000 mensen een bericht om medewerkers van één van de bedrijven die het goede voorbeeld geven in de overstap van fossiele naar duurzame energie, te bedanken. In veel gevallen werd daar door werknemers ook weer positief op geantwoord. Deze positieve insteek is anders voor Greenpeace, dat er om bekend staat vaak kritisch te zijn naar partijen die het milieu schaden. Die insteek wordt verder ondersteund door het kleurrijke design van de website en de door Andre Maat en Sip Hibma gemaakte video met de tien stappen om in 2050 onafhankelijk te zijn van fossiele brandstof.
Het grootste succes tot dusver is dat multinationals Akzo Nobel en Philips zich al achter de doelstellingen van Greenpeace hebben geschaard. Vanaf 7 mei is de campagne haar tweede fase ingegaan. Ze richt zich niet meer alleen op bedrijven die voorlopen in het streven naar duurzame energie, maar ook op bedrijven die een steuntje in de rug nodig hebben. Medewerkers van Heineken, DSM, Friesland Campina en Unilever, kunnen vanaf nu rekenen op berichten waarin ze worden aangespoord in woord en daad duurzaamheid op hun agenda te zetten.
Verder lezen over GreenPeace
Media11.04.2019
Greenpeace duikt met een zestal podcasts in de wereld van plastic soep
Technology17.10.2017
Greenpeace: Apple en Fairphone meest duurzame techbedrijven
Amazon onderaan de ladderOnline27.11.2013
Faiza Oulahsen, een van de #Arctic30, ‘stoerste vrouw van Nederland’
Online26.02.2013
Groene grieten gaan Dumpster diven
Technology25.04.2012
Greenpeace: Apple’s iCloud dienst is vervuild
Social Media05.10.2010
Ware gezicht Essent en Nuon
Online26.05.2010
Nederlandse politici gaan met de billen bloot
Social Media24.03.2010