Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De Europese consument hecht een grote waarde aan online media. Zo blijkt uit een onderzoek van The Boston Consulting Group onder zevenduizend Europese consumenten. Opgemerkt wordt dat de Europese consument aan online media een meerwaarde van 1.077 euro per jaar geeft boven de som die hij voor het gebruik diende te betalen. Benadrukt wordt dat de grootste meerwaarde wordt toegekend aan user-generated content en sociale netwerken, maar de traditionele media-categorieën blijken aan een snelle inhaalbeweging bezig te zijn.
“Rekening houdend met de grote rijkdom media-content die op de Europese online markt aanwezig is, was vooraf al verwacht dat een belangrijke meerwaarde zou worden gemeld,” aldus onderzoeksleider Paul Zwillenberg. “Opmerkelijk is echter, rekening houden met de relatief jeugdige leeftijd van het internet, dat de surplus bij online media in alle Europese landen inmiddels even groot of zelfs groter is geworden dan de meerwaarde die aan offline media wordt gegeven.”
De onderzoekers stelden vast dat de meerderheid van de Europeanen van mening is op dit ogenblik toegang te hebben tot een hogere kwaliteit van online content dan drie jaar geleden. Bovendien blijkt de meerderheid van de respondenten ook te verwachten dat de kwaliteit van de online media verder zal blijven toenemen. Ook tonen de Europeanen volgens de onderzoekers een groter enthousiasme voor de voordelen van het internet dan een bezorgdheid over de risico’s die aan het medium zijn gekoppeld.
Het onderzoek geeft volgens de consulent aan dat er een stevige basis aanwezig is om de online consumptie in Europa te versnellen. “Het bezit van toestellen met online functies heeft daarin een belangrijk rol,” wordt er opgemerkt. “Consumenten die minstens drie toestellen bezitten, hechten een grotere meerwaarde aan online media dan collega’s die over minder apparaten beschikken. Drie jaar geleden bezat de gemiddelde Europeaan 1,4 apparaten. Dat is nu opgelopen tot 2,6 toestellen, maar verwacht wordt over drie jaar sprake zal zijn van vier eenheden.“
Ook de verdere penetratie van het snelle mobiele breedband wordt een belangrijke stimulerende factor genoemd voor de online consumptie.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024