Online26.04.2013

Nederlanders massaal online in gesprek over ziekenhuizen [Infographic]


nederlanders-massaal-online-in-gesprek-o.jpg
nederlanders-massaal-online-in-gesprek-o.jpg

Ziekenhuizen hebben een sterke aanwezigheid opgebouwd op sociale media door met name via Twitter beschikbaar te zijn voor burgers. Patiënten weten de ziekenhuizen dan ook uitstekend te bereiken via sociale media. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Schuttelaar & Partners en Clipit. Zij keken naar de online aanwezigheid van 50 Nederlandse ziekenhuizen, in het eerste kwartaal van 2013.

Over de 50 onderzochte ziekenhuizen werd ruim 86 duizend keer (86.729) een bericht geplaatst. Iets meer dan de helft (58%) van deze berichten was afkomstig van Twitter. De tone of voice van de berichten is meestal positief. Veel ziekenhuizen gebruiken sociale media om vragen van patiënten te beantwoorden. Dat wordt als positief ervaren.

Het Amsterdamse Slotervaart ziekenhuis wordt het meest online besproken met 6.266 berichten. Met een piek in de berichtgeving (915 berichten op 22 februari) werd vooral geschreven over Aysel Erbudak, de bestuursvoorzitter die door de Raad van Commissarissen werd geschorst na, zonder intern overleg, te hebben onderhandeld met Achmea over de inkoop van zorg.

Het UMC Utrecht en het UMC St. Radboud ziekenhuis maken de top 3 wat betreft hoeveelheid berichten compleet, met respectievelijk 5.891 en 5.459 berichten. Sentiment analyse wijst uit dat over beide ziekenhuizen vooral positief wordt gesproken, respectievelijk 63% en 64% van de berichten is aangemerkt als positief. De ontvangst van een miljoenen subsidie voor een anti biotica onderzoek, leverde een piek in positieve berichtgeving op voor het UMC Utrecht. Met name berichtgeving over een plofkip-vrije ziekenhuismaaltijd zorgde voor positieve berichtgeving over het UMC St. Radboud.

Kostenreductie door sociale media
De bijna 50 duizend tweets (49.801) over de 50 onderzochte ziekenhuizen in januari t/m maart kwamen ruim 68 miljoen keer in de nieuwsfeed van twitteraars terecht. 54% van deze tweets betrof de top 10 ziekenhuizen. Zij hadden gemiddeld een bereik van 1.466 volgers per tweet. Twitter toont zich met dat bereik een sterke aanvulling op bestaande communicatiemiddelen. Het gericht inzetten van Twitter kan in sommige situaties zelfs de oudere en vaak kostbaardere communicatiemiddelen deels vervangen. Bijvoorbeeld bij het delen van medische informatie, beantwoorden van vragen, corrigeren van incorrecte informatie of het voeren van gezondheidspromotiecampagnes.

De PR-waarde van alle online buzz biedt verder inzicht in de effectiviteit van online communicatie. Deze is onder andere bepaald aan de hand van vertoningen, advertentietarieven, het sentiment en het aantal volgers op Twitter. Over het Slotervaart ziekenhuis werd het meest geschreven. Dat leverde ook de hoogste PR-waarde op (€ 1.855.208). Het AMC volgt op een 2e plaats met € 1.778.468, waarbij vooral berichtgeving over een mogelijke fusie voor veel buzz op online nieuwssites zorgde. Op plek 3 volgt de PR-waarde van het UMC St. Radboud (€ 1.657.853).

Merkreputatie
Dat sociale media de potentie hebben om een reputatie te maken of breken werd recent nog maar eens duidelijk toen de online buzz rondom het koningslied leidde tot online petities en uiteindelijk zelfs het bijna terugtrekken van het lied. Ziekenhuizen en andere organisaties doen er dan ook goed aan zich voor te bereiden op de verspreiding van negatieve of onjuiste berichtgeving. Dat kan door nauwgezet te volgen hoe er online over hen wordt gesproken. Dat stelt hen in staat adequaat en tijdig te reageren en desgewenst deel te nemen aan de conversatie, waardoor foutieve informatie gemakkelijker gecorrigeerd kan worden.

infographic-ziekenhuizen-2013.jpg
infographic-ziekenhuizen-2013.jpg
...

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS