Online26.04.2013

Nederlanders massaal online in gesprek over ziekenhuizen [Infographic]


nederlanders-massaal-online-in-gesprek-o.jpg
nederlanders-massaal-online-in-gesprek-o.jpg

Ziekenhuizen hebben een sterke aanwezigheid opgebouwd op sociale media door met name via Twitter beschikbaar te zijn voor burgers. Patiënten weten de ziekenhuizen dan ook uitstekend te bereiken via sociale media. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Schuttelaar & Partners en Clipit. Zij keken naar de online aanwezigheid van 50 Nederlandse ziekenhuizen, in het eerste kwartaal van 2013.

Over de 50 onderzochte ziekenhuizen werd ruim 86 duizend keer (86.729) een bericht geplaatst. Iets meer dan de helft (58%) van deze berichten was afkomstig van Twitter. De tone of voice van de berichten is meestal positief. Veel ziekenhuizen gebruiken sociale media om vragen van patiënten te beantwoorden. Dat wordt als positief ervaren.

Het Amsterdamse Slotervaart ziekenhuis wordt het meest online besproken met 6.266 berichten. Met een piek in de berichtgeving (915 berichten op 22 februari) werd vooral geschreven over Aysel Erbudak, de bestuursvoorzitter die door de Raad van Commissarissen werd geschorst na, zonder intern overleg, te hebben onderhandeld met Achmea over de inkoop van zorg.

Het UMC Utrecht en het UMC St. Radboud ziekenhuis maken de top 3 wat betreft hoeveelheid berichten compleet, met respectievelijk 5.891 en 5.459 berichten. Sentiment analyse wijst uit dat over beide ziekenhuizen vooral positief wordt gesproken, respectievelijk 63% en 64% van de berichten is aangemerkt als positief. De ontvangst van een miljoenen subsidie voor een anti biotica onderzoek, leverde een piek in positieve berichtgeving op voor het UMC Utrecht. Met name berichtgeving over een plofkip-vrije ziekenhuismaaltijd zorgde voor positieve berichtgeving over het UMC St. Radboud.

Kostenreductie door sociale media
De bijna 50 duizend tweets (49.801) over de 50 onderzochte ziekenhuizen in januari t/m maart kwamen ruim 68 miljoen keer in de nieuwsfeed van twitteraars terecht. 54% van deze tweets betrof de top 10 ziekenhuizen. Zij hadden gemiddeld een bereik van 1.466 volgers per tweet. Twitter toont zich met dat bereik een sterke aanvulling op bestaande communicatiemiddelen. Het gericht inzetten van Twitter kan in sommige situaties zelfs de oudere en vaak kostbaardere communicatiemiddelen deels vervangen. Bijvoorbeeld bij het delen van medische informatie, beantwoorden van vragen, corrigeren van incorrecte informatie of het voeren van gezondheidspromotiecampagnes.

De PR-waarde van alle online buzz biedt verder inzicht in de effectiviteit van online communicatie. Deze is onder andere bepaald aan de hand van vertoningen, advertentietarieven, het sentiment en het aantal volgers op Twitter. Over het Slotervaart ziekenhuis werd het meest geschreven. Dat leverde ook de hoogste PR-waarde op (€ 1.855.208). Het AMC volgt op een 2e plaats met € 1.778.468, waarbij vooral berichtgeving over een mogelijke fusie voor veel buzz op online nieuwssites zorgde. Op plek 3 volgt de PR-waarde van het UMC St. Radboud (€ 1.657.853).

Merkreputatie
Dat sociale media de potentie hebben om een reputatie te maken of breken werd recent nog maar eens duidelijk toen de online buzz rondom het koningslied leidde tot online petities en uiteindelijk zelfs het bijna terugtrekken van het lied. Ziekenhuizen en andere organisaties doen er dan ook goed aan zich voor te bereiden op de verspreiding van negatieve of onjuiste berichtgeving. Dat kan door nauwgezet te volgen hoe er online over hen wordt gesproken. Dat stelt hen in staat adequaat en tijdig te reageren en desgewenst deel te nemen aan de conversatie, waardoor foutieve informatie gemakkelijker gecorrigeerd kan worden.

infographic-ziekenhuizen-2013.jpg
infographic-ziekenhuizen-2013.jpg
...

Verder lezen over Nederland

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Rijd je rond in Amsterdam en weet je niet waar je allemaal kunt parkeren? Of heb je niet zoveel tijd om een parkeerkaartje te halen? Parkeren is een stuk makkelijker geworden sinds er apps zijn waarmee je dat heel eenvoudig kunt doen.

Automotive13.06.2024

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis

Elke reis vereist voorbereiding en planning. Als mensen op reis gaan, zoeken ze op de een of andere manier naar de beste opties op basis van hun financiële mogelijkheden. En, om zo eerlijk mogelijk te zijn, het is onwaarschijnlijk dat iemand zou weigeren om geld te besparen op zijn reis, omdat dit geld kan worden besteed aan verschillende soorten entertainment.

Lifestyle29.05.2024

Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis

Nederlandse online casinobonussen uitgelegd

Spelers die bij Nederlandse online casino's gaan spelen kunnen gebruik maken van diverse soorten bonussen. Niet alleen krijgen nieuwe spelers vaak de mogelijkheid om hiervan te profiteren, ook voor bestaande gokkers die al langer een account hebben zijn er allerlei promoties.

Lifestyle21.05.2024

Nederlandse online casinobonussen uitgelegd

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start

Eigen tarieven bepalen en eigen werktijden: hoe fijn is dat? Het geeft een enorm gevoel van vrijheid, maar dat betekent niet dat er niet een paar dingen zijn die je toch echt wel even moet regelen. Deze 5 dingen zijn verstandig om op te letten als je je eigen bedrijf start.

Startups15.05.2024

5 dingen om op te letten als je je eigen bedrijf start