Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Time flies, het eerste kwartaal van 2013 zit er al weer bijna op. Toch maken vandaag de dag nog veel bedrijven gebruik van FTP en gedeelde netwerkschijven om toegang te hebben tot hun mediabestanden. Iets waar de oprichters van start-up Bynder maar weinig van snappen.
Robbert Flipsen, samen met oprichter Chris Hall, mede-bedenker van het Bynder concept, in een korte Q&A:
– Vertel eens in het kort wat Bynder is en wat jullie doen?
“Bynder is in weze een online beeldbank, wat in de management wereld ook wel een Digital Asset Management oplossing genoemd wordt. Klanten kunnen hiermee hun media opslaan, beheren, en delen. Onze toegevoegde waarde is vooral dat dat erg snel en veilig in een online omgeving kan. Controle is hierbij het toverwoord.“
– Jullie bieden zelf geen stockfoto’s aan, is dat iets dat in de toekomst misschien nog volgt?
“Die kans is erg klein. Wij zien Bynder vooral als een platform, een soort vergaarbak van al je media – hoeveel en wat voor soort het ook is. Bij de verdere ontwikkeling zal de focus daarom vooral liggen op het gebruiksgemak en veelzijdigheid van het product. Zo zijn we nu hard bezig met de ontwikkeling van plugins voor een koppeling aan websites en webshops. Dit scheelt bijvoorbeeld marketeers enorm veel tijd!“
– Jullie zijn nog niet zo lang bezig? Hoe gaat het met het gebruik?
“Dat klopt, we zijn nu grofweg twee jaar bezig en hebben flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van het product. Het gebruik is nu rap aan het toenemen, en we krijgen gelukkig veel positieve feedback over het product. Juist als web bureau zien we dat traditionele opslag en applicaties niet langer werken voor organisaties. Het voordeel van een Cloud oplossing zoals Bynder is dat het schaalbaar, snel, veilig, en relatief goedkoop is. Zo groeit de opslag dagelijks met zo’n 3.000 foto’s en komt nu al bijna de helft van onze omzet uit het buitenland. Dit betreft voornamelijk Europa. In Amerika hebben we gek genoeg nog geen klanten weten binnen te halen.”
– Focus is nu gericht op de Nederlandse markt, nog internationale ambities?
“Vanaf het begin hebben we voor ogen gehouden dat Bynder een internationaal merk moet worden, dat is de ambitie. (Zoals de vrienden van WeTransfer dat ook is gelukt.) Het zwaartepunt ligt nu nog in Nederland, maar we hebben direct ook een Engelstalige versie van de website en de beeldbank opgezet. De Nederlandse markt werkt voor ons goed om ‘feeling’ te krijgen met klantbehoeftes, juist ook buiten Nederland. Zo zijn de eerste Zuid-Afrikaanse en IJslandse klanten nu een feit, hebben we inmiddels een reseller netwerk door heel Europa, en zijn we bezig met onze eerste eigen buitenlandse werknemers in Frankrijk en Duitsland.”
– En we hebben ook nog iets gehoord over een broertje van Bynder, BriefingRoom, kan je daar al meer over vertellen?
“Het idee voor BriefingRoom is om het proces van media creatie stukken eenvoudiger en overzichtelijker te maken. Dus niet meer de manager versie 3 laten reviewen, terwijl de designer al aan versie 5 zit te werken. Juist in grotere organisaties kan dat proces een hele opgave zijn, en is er daarom ook veel tijdwinst te boeken. We zijn hard aan het werk met het design en het product zelf, en verwachten deze lente te lanceren. Erg leuk om te zien dat we nu al een handvol concrete geïnteresseerden voor BriefingRoom hebben kunnen opschrijven!“