Online09.03.2013

Concrete afspraken over performance en beschikbaarheid van iDEAL


concrete-afspraken-over-performance-en-b.jpg
concrete-afspraken-over-performance-en-b.jpg

Door storingen bij het betaalsysteem iDEAL lopen webwinkels jaarlijks miljoenen euro’s aan omzet mis. Thuiswinkel.org gaat snel maatregelen vastleggen met de betrokken banken. Ed Nijpels, voorzitter van de belangenorganisatie: “We hebben een periode van constructieve gesprekken achter ons liggen. Nu is het tijd voor concrete afspraken.”

Vorig jaar kochten Nederlanders voor circa 10 miljard euro aan producten en diensten bij webwinkels. Bij meer dan de helft van hun aankopen rekenen zij af via iDEAL, het betaalsysteem dat door alle grote Nederlandse banken wordt gebruikt. Maar door storingen in hun systemen lukt het de banken echter niet om de zichzelf opgelegde norm van 99% geslaagde iDEAL-betalingen te halen. Dat  kost de Nederlandse webwinkels jaarlijks miljoenen euro’s omzet.

Thuiswinkel.org wil dan ook om een voortvarende aanpak van dit probleem op de volgende punten:

– banken moeten fallback-opties ontwikkelen die kunnen worden ingezet bij storingen;
– de consument moet bij een storing een melding krijgen, inclusief een alternatieve betalingsmethode;
– het moet duidelijk zijn dat de oorzaak van de storing bij de bank ligt – en niet bij de webwinkel;
– de banken moeten zich ertoe verplichten om bij een storing te rapporteren wat er aan de hand is geweest – inclusief een verbeterplan dat herhaling van het probleem voorkomt.

Tijdens een binnenkort te houden overleg zal Thuiswinkel.org afspraken maken over deze punten bespreken met Currence (eigenaar van iDEAL) en met de banken.

Mobiel
De bovengenoemde voorstellen maken deel uit van het position paper ‘Online betalen in Nederland’ dat voorzitter Ed Nijpels van Thuiswinkel.org vandaag presenteert tijdens het 8e Online Betaal Congres in Amsterdam. De belangenorganisatie komt in het position paper met een twaalftal aanbevelingen. Zo pleit zij onder meer voor een breed palet aan betaalsystemen: dit draagt bij aan meer bereik en conversie en verlaagt de kosten. Bovendien vindt Thuiswinkel.org het – gezien de snelle groei van het aantal smartphones en tablets – hoog tijd dat er een mobiele versie van iDEAL op de markt komt. De organisatie is ook hierover al langere tijd in gesprek met Currence en de banken. Ed Nijpels: “Wat ons betreft had mobiel iDEAL er gisteren moeten zijn.

...

Verder lezen over Online Shop

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels