De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Iedereen heeft tegenwoordig overal een mening over. Door de komst van het internet is het gemakkelijker geworden deze mening te uiten. Voor onderzoeksbureaus is dit een goede ontwikkeling. Het betekent dat mensen graag meedoen aan een panel. Uit onderzoek dat wij hebben gedaan onder 42.000 mensen blijkt dat 65 procent van de Nederlanders wel eens zijn of haar mening geeft op het internet en bijna de helft het (heel) leuk om meningen van anderen te lezen. Het zal dan ook niet verbazen dat mensen graag aan een researchpanel meedoen. Hun motivatie daarvoor is vooral inhoudelijk. Een beloning is slechts voor 7 procent van de ondervraagde panelleden de reden dat ze meedoen. De meeste mensen geven aan dat ze meedoen omdat ze de organisatie willen helpen verbeteren, hun mening willen geven en simpelweg omdat ze gevraagd zijn.
Betrokkenheid bij het bedrijf
Consumenten geven graag hun mening over bedrijven en hun producten. Dit is een gouden bron van informatie voor deze bedrijven, het geeft ze de kans hun producten perfect te laten aansluiten bij de wensen van consumenten. Consumenten zijn op deze manier niet alleen gebruikers, maar ook productontwikkelaars en (heel belangrijk) promotors. Bedrijven moeten alleen wel wat met informatie doen die consumenten ze geven. Alles begint met luisteren, dat kan onder meer door de inzet van een researchpanel. Hier kleven wel een aantal nadelen aan. De belangrijkste is de zogenaamde non-respons. Dat zijn panelleden die niet meedoen aan het onderzoek. Daarnaast heb je nog de groep die tussentijds stopt met het onderzoek. Hoe haal je het optimale resultaat uit je onderzoekspanel?
Mobiel onderzoek
Om het optimale resultaat uit je panel te halen, moet je de non-respons zo klein mogelijk maken. Uit ons onderzoek blijkt dat 80 procent van de panelleden wel eens een onderzoek overslaat en dat 14 procent wel eens tussentijds stopt. De belangrijkste reden om niet mee te doen aan het onderzoek is dat respondenten niet thuis zijn op het moment van het onderzoek of omdat ze geen tijd hebben. De belangrijkste redenen dat panelleden vroegtijdig afhaken is dat de vragenlijst te lang is en dat het laden van de vragen te lang duurt.
Het beschikbaar stellen van het onderzoek op mobiele apparaten kan een oplossing bieden voor met name de eerste groep. Bijna 80 procent van de panelleden geeft aan de vragen op een tablet te willen invullen en iets minder dan de helft geeft de voorkeur aan een smartphone. Opvallend hierbij is dat ruim driekwart van de respondenten aangeeft hiervoor geen app te willen gebruiken. Concluderend kun je zeggen dat onderzoeksbureaus de non-respons kunnen verlagen als ze browser based mobiel onderzoek inzetten.
Lengte vragenlijst
Een andere factor die belangrijk is in het optimaliseren van je onderzoekspanel is de duur van het onderzoek. Om de groep die tussentijds stopt te verkleinen, is het belangrijk dat de vragenlijst niet te lang is. Volgens 42 procent van de ondervraagden is de ideale lengte van een onderzoek tussen de 6 en 10 minuten. Voor 39 procent is tussen 3 en 5 minuten perfect. Ook het aantal onderzoeken waaraan panelleden willen meedoen, is beperkt. Gemiddeld willen panelleden jaarlijks voor 12,81 onderzoeken worden benaderd.
Deze blogpost is geschreven door Govert van den Bos, directeur en oprichter van MWM2.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018