06.03.2013
Online

Consument popelt om mening te ventileren [Infographic]

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
consument-popelt-om-mening-te-ventileren.jpg
consument-popelt-om-mening-te-ventileren.jpg

Iedereen heeft tegenwoordig overal een mening over. Door de komst van het internet is het gemakkelijker geworden deze mening te uiten. Voor onderzoeksbureaus is dit een goede ontwikkeling. Het betekent dat mensen graag meedoen aan een panel. Uit onderzoek dat wij hebben gedaan onder 42.000 mensen blijkt dat 65 procent van de Nederlanders wel eens zijn of haar mening geeft op het internet en bijna de helft het (heel) leuk om meningen van anderen te lezen. Het zal dan ook niet verbazen dat mensen graag aan een researchpanel meedoen. Hun motivatie daarvoor is vooral inhoudelijk. Een beloning is slechts voor 7 procent van de ondervraagde panelleden de reden dat ze meedoen. De meeste mensen geven aan dat ze meedoen omdat ze de organisatie willen helpen verbeteren, hun mening willen geven en simpelweg omdat ze gevraagd zijn.

Betrokkenheid bij het bedrijf
Consumenten geven graag hun mening over bedrijven en hun producten. Dit is een gouden bron van informatie voor deze bedrijven, het geeft ze de kans hun producten perfect te laten aansluiten bij de wensen van consumenten. Consumenten zijn op deze manier niet alleen gebruikers, maar ook productontwikkelaars en (heel belangrijk) promotors. Bedrijven moeten alleen wel wat met informatie doen die consumenten ze geven. Alles begint met luisteren, dat kan onder meer door de inzet van een researchpanel. Hier kleven wel een aantal nadelen aan. De belangrijkste is de zogenaamde non-respons. Dat zijn panelleden die niet meedoen aan het onderzoek. Daarnaast heb je nog de groep die tussentijds stopt met het onderzoek. Hoe haal je het optimale resultaat uit je onderzoekspanel?

Mobiel onderzoek
Om het optimale resultaat uit je panel te halen, moet je de non-respons zo klein mogelijk maken. Uit ons onderzoek blijkt dat 80 procent van de panelleden wel eens een onderzoek overslaat en dat 14 procent wel eens tussentijds stopt. De belangrijkste reden om niet mee te doen aan het onderzoek is dat respondenten niet thuis zijn op het moment van het onderzoek of omdat ze geen tijd hebben. De belangrijkste redenen dat panelleden vroegtijdig afhaken is dat de vragenlijst te lang is en dat het laden van de vragen te lang duurt.
Het beschikbaar stellen van het onderzoek op mobiele apparaten kan een oplossing bieden voor met name de eerste groep. Bijna 80 procent van de panelleden geeft aan de vragen op een tablet te willen invullen en iets minder dan de helft geeft de voorkeur aan een smartphone. Opvallend hierbij is dat ruim driekwart van de respondenten aangeeft hiervoor geen app te willen gebruiken. Concluderend kun je zeggen dat onderzoeksbureaus de non-respons kunnen verlagen als ze browser based mobiel onderzoek inzetten.

Lengte vragenlijst
Een andere factor die belangrijk is in het optimaliseren van je onderzoekspanel is de duur van het onderzoek. Om de groep die tussentijds stopt te verkleinen, is het belangrijk dat de vragenlijst niet te lang is. Volgens 42 procent van de ondervraagden is de ideale lengte van een onderzoek tussen de 6 en 10 minuten. Voor 39 procent is tussen 3 en 5 minuten perfect. Ook het aantal onderzoeken waaraan panelleden willen meedoen, is beperkt. Gemiddeld willen panelleden jaarlijks voor 12,81 onderzoeken worden benaderd.

infographic-1.jpg
infographic-1.jpg

Deze blogpost is geschreven door Govert van den Bos, directeur en oprichter van MWM2.

Share this post