Online06.03.2013

Consument popelt om mening te ventileren [Infographic]


consument-popelt-om-mening-te-ventileren.jpg
consument-popelt-om-mening-te-ventileren.jpg

Iedereen heeft tegenwoordig overal een mening over. Door de komst van het internet is het gemakkelijker geworden deze mening te uiten. Voor onderzoeksbureaus is dit een goede ontwikkeling. Het betekent dat mensen graag meedoen aan een panel. Uit onderzoek dat wij hebben gedaan onder 42.000 mensen blijkt dat 65 procent van de Nederlanders wel eens zijn of haar mening geeft op het internet en bijna de helft het (heel) leuk om meningen van anderen te lezen. Het zal dan ook niet verbazen dat mensen graag aan een researchpanel meedoen. Hun motivatie daarvoor is vooral inhoudelijk. Een beloning is slechts voor 7 procent van de ondervraagde panelleden de reden dat ze meedoen. De meeste mensen geven aan dat ze meedoen omdat ze de organisatie willen helpen verbeteren, hun mening willen geven en simpelweg omdat ze gevraagd zijn.

Betrokkenheid bij het bedrijf
Consumenten geven graag hun mening over bedrijven en hun producten. Dit is een gouden bron van informatie voor deze bedrijven, het geeft ze de kans hun producten perfect te laten aansluiten bij de wensen van consumenten. Consumenten zijn op deze manier niet alleen gebruikers, maar ook productontwikkelaars en (heel belangrijk) promotors. Bedrijven moeten alleen wel wat met informatie doen die consumenten ze geven. Alles begint met luisteren, dat kan onder meer door de inzet van een researchpanel. Hier kleven wel een aantal nadelen aan. De belangrijkste is de zogenaamde non-respons. Dat zijn panelleden die niet meedoen aan het onderzoek. Daarnaast heb je nog de groep die tussentijds stopt met het onderzoek. Hoe haal je het optimale resultaat uit je onderzoekspanel?

Mobiel onderzoek
Om het optimale resultaat uit je panel te halen, moet je de non-respons zo klein mogelijk maken. Uit ons onderzoek blijkt dat 80 procent van de panelleden wel eens een onderzoek overslaat en dat 14 procent wel eens tussentijds stopt. De belangrijkste reden om niet mee te doen aan het onderzoek is dat respondenten niet thuis zijn op het moment van het onderzoek of omdat ze geen tijd hebben. De belangrijkste redenen dat panelleden vroegtijdig afhaken is dat de vragenlijst te lang is en dat het laden van de vragen te lang duurt.
Het beschikbaar stellen van het onderzoek op mobiele apparaten kan een oplossing bieden voor met name de eerste groep. Bijna 80 procent van de panelleden geeft aan de vragen op een tablet te willen invullen en iets minder dan de helft geeft de voorkeur aan een smartphone. Opvallend hierbij is dat ruim driekwart van de respondenten aangeeft hiervoor geen app te willen gebruiken. Concluderend kun je zeggen dat onderzoeksbureaus de non-respons kunnen verlagen als ze browser based mobiel onderzoek inzetten.

Lengte vragenlijst
Een andere factor die belangrijk is in het optimaliseren van je onderzoekspanel is de duur van het onderzoek. Om de groep die tussentijds stopt te verkleinen, is het belangrijk dat de vragenlijst niet te lang is. Volgens 42 procent van de ondervraagden is de ideale lengte van een onderzoek tussen de 6 en 10 minuten. Voor 39 procent is tussen 3 en 5 minuten perfect. Ook het aantal onderzoeken waaraan panelleden willen meedoen, is beperkt. Gemiddeld willen panelleden jaarlijks voor 12,81 onderzoeken worden benaderd.

infographic-1.jpg
infographic-1.jpg

Deze blogpost is geschreven door Govert van den Bos, directeur en oprichter van MWM2.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Infographic

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019