Online01.03.2013

LinkedIn: Nederlandse vrouw wereldwijd meest tevreden met carrière [Infographic]


linkedin-nederlandse-vrouw-wereldwijd-me.jpg
linkedin-nederlandse-vrouw-wereldwijd-me.jpg

Bijna negen op de tien Nederlandse vrouwen (87%) beschouwen hun carrière als succesvol. Nederland staat hiermee in de top drie samen met India en Brazilië. In Europa staan de Nederlandse vrouwen zelfs aan kop en zijn ze het meest tevreden met hun carrière. Daarnaast voelen zij zich zelfverzekerd en optimistisch over het kunnen combineren van carrière en gezinsleven. Dat blijkt uit onderzoek van What Women Want @ Work dat vandaag door LinkedIn, ’s werelds grootste professionele netwerk, is bekendgemaakt.

LinkedIn ondervroeg ruim 5.300 werkende vrouwen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Australië, Singapore, India, Zweden, Italië, Spanje, Brazilië en Canada. Het onderzoek is gedaan ter ere van de Internationale Vrouwendag op 8 maart.

De evolutie van succes

Uit het onderzoek blijkt dat de betekenis van professioneel succes de afgelopen tien jaar drastisch is veranderd. Voornamelijk in Nederland zien we een transformatie. Vijf tot tien jaar geleden werden een verantwoordelijke functie (16%), het vinden van de juiste work/life balance (16%) en het hebben van een interessante baan (16%) als gelijke factoren voor succes beschouwd. Vandaag de dag is het vinden van de juiste work/life balance en het hebben van interessante baan aanzienlijk belangrijker geworden (respectievelijk 70% en 61%). Het belang van een verantwoordelijke functie (41%) is ook gestegen, maar blijft alsnog achter op de eerdergenoemde factoren.

Opvallend is te zien dat wereldwijd het belang van een hoog salaris is gedaald van 56% naar 45%, maar niet in Nederland. Voor Nederlandse vrouwen groeide deze factor voor succes juist van 14% naar 24%, maar haalt het nog niet bij het belang van een goede work/life balance.

‘Het kan allemaal’

Meer dan driekwart (78%) van de Nederlandse werkende vrouwen is van mening dat ‘het allemaal kan’: een succesvolle carrière, een relatie en kinderen. Hierin zijn we optimistischer dan vrouwen in Duitsland (68%), het Verenigd Koninkrijk (66%) en Italië (57%). Bijna de helft van de Nederlandse werkende moeders (49%) geeft daarbij wel aan dat een flexibele werkomgeving bijdraagt aan het kunnen combineren van hun carrière en gezinsleven. Ook de respondenten zonder kinderen zijn het hiermee eens; een derde van de respondenten geeft aan het belangrijk te vinden om die flexibiliteit op het werk te hebben, als ze wel kinderen zouden hebben.

Het is dan ook geen verrassing dat 58% van de respondenten zonder kinderen niet van plan is hun carrière op een lager pitje te zetten als zij moeder zouden worden. Dit percentage is vergelijkbaar met het wereldwijde gemiddelde van 57%. Slechts 20% van de moeders zou graag een huisvrouw willen worden als ze de keuze had, zelfs al hebben zij plezier in hun werk.

Een grote meerderheid (83%) vindt dat ook voor de volgende generatie een flexibele werkomgeving dé belangrijkste factor is voor een succesvolle carrière. Ze achten dit belangrijker dan een ‘grotere vertegenwoordiging van vrouwen op hoge posities’ (71%).

Carrière-uitdagingen

Voor de Nederlandse carrièrevrouwen zijn de drie belangrijkste drempels voor een succesvolle carrière: het ontbreken van een duidelijk carrièrepad (61%), het gebrek aan investeringen in professionele ontwikkeling (47%) en ongelijkheid in salaris (45%). Dit zijn ook wereldwijd de grootste uitdagingen voor werkende vrouwen.

Het ‘glazen plafond’ werd hierbij niet zo hoog gekwalificeerd als aanvankelijk werd verwacht; slechts 23% van de vrouwen in Nederland geeft aan dat dit een drempel vormt in hun carrière. Dit geldt overigens niet voor alle landen; 45% van de respondenten in Duitsland en 39% in Spanje zien het ‘glazen plafond’ wel als een grote uitdaging in hun carrière.

Vrouwen hebben over het algemeen niet het gevoel dat hun uiterlijk een belangrijke rol speelt in hun carrière; 77% zegt dat het niet relevant is of geen grote invloed heeft op hun loopbaan. Er zijn een aantal landen waar vrouwen wél beweren dat het nog steeds een grote invloed heeft op hun carrière, waaronder de Verenigde Staten (21%), Duitsland (26%) en Singapore (20%).

De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederland een no-nonsense cultuur heeft. Voor Nederlandse werkende vrouwen is een solide basis het belangrijkst: het hebben van een goede work/life balance en een interessante baan is belangrijker dan een hoog salaris of het hebben van een topfunctie“, zegt Petra van der Vet, Senior Marketing Manager bij LinkedIn Benelux.

li-women-work-netherlands-01.jpg
li-women-work-netherlands-01.jpg
...

Verder lezen over Infographic

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

De voordelen van visuele content in e-learning

Visuele content is cruciaal in e-learning om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen. Afbeeldingen, video's, infographics en animaties trekken de aandacht en kunnen helpen om complexe informatie op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier over te brengen.

DC Business13.06.2024

De voordelen van visuele content in e-learning

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS