Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Afgelopen zaterdagmiddag, 17:00:00. Net als ruim één miljoen mensen over de gehele wereld zat ik gespannen achter mijn laptop. Een felbegeerde ticket voor Tomorrowland was het doel van deze middag. Twee vensters vulden mijn scherm: eentje met een wereldklok en de ander met de pagina waar een kaartje voor Tomorrowland aangeschaft kon worden. Een kaartje kostte tegen de 200 euro voor drie dagen, maar dan heb je ook wat. De bijgevoegde aftermovie zegt al genoeg: dit is het populairste festival van de wereld. Alle bekende internationale artiesten wereldwijd kwamen vorig jaar langs: Afrojack, Knife Party, Skrillex, Headhunterz, Tiësto, Armin van Buuren, Avicii, David Guetta.. Maar de kans om een kaartje te bemachtigen is kleiner dan de kans dat alle ruzies en oorlogen in de wereld verleden tijd zijn.
Vorig jaar viel ik buiten de boot en dit jaar heb ik helaas hetzelfde mee moeten maken. Het blijft elk jaar dromen tot de dag dat ik de eerste voetafdrukken achterlaat in Recreatieterrein De Schorre in het Belgische Boom, waar Tomorrowland al enkele jaren plaatsvindt. Op 9 februari begon de Belgische ticketverkoop voor Tomorrowland 2013, toen er 90.000 beschikbare tickets werden verkocht. Veel Belgen vielen buiten de boot, waardoor zij afgelopen weekend nogmaals de kans hadden om een ticket aan te schaffen. Ook toen werden er 90.000 tickets verkocht, met als enige verschil dat dit de internationale verkoop was. Maar liefst één miljoen geïnteresseerden uit 214 landen probeerden een kaartje aan te schaffen voor Tomorrowland.
Gedurende de Belgische ticketverkoop heeft een aantal kopers moeilijkheden ondervonden met het doen van betalingen door problemen van betalingssystemen die gecontroleerd worden door financiële instellingen en dus buiten bereik waren van Paylogic. Het monitoringsysteem van Paylogic en ID&T had het probleem echter snel geïdentificeerd waardoor er accuraat gehandeld kon worden. De 1300 teleurgestelde mensen in de daaropvolgende week konden alsnog hun tickets ontvangen voordat de tweede piekverkoop van start ging.
Geert Dethier, Operations Manager Tomorrowland geeft aan: “Voor de ticketverkoopstrategie van Tomorrowland breng je alles in wat je in kan brengen, bereid je voor wat er voor te bereiden valt en dubbelcheck je opnieuw en opnieuw. Er kunnen zich echter altijd moelijkheden voordoen, zoals de betalingsproblemen tijdens de Belgische piekverkoop, iets wat niet eens binnen bereik van Paylogic of ID&T lag. Beide partijen hebben met gebundelde krachten de ontstane zaken goed opgelost, iets waar ik Paylogic dankbaar voor ben. Nu de totale verkoop achter de rug is kan ik concluderen dat we er niet alleen wederom in geslaagd zijn alles tot een goed einde te brengen maar dat we ook hebben opgelost wat er opgelost moest worden. De ticketverkoop van Tomorrowland vraagt om flexibiliteit van haar ticketingpartner en Paylogic heeft aan deze verwachtingen voldaan. Ook dit jaar ben ik trots op het resultaat dat ID&T en Paylogic samen behaald hebben. We moeten constant op zoek zijn naar verbeteringen in ticketverkoop. De grootste uitdaging is de tickets bij fans krijgen, de mensen die echt naar Tomorrowland willen komen. Ik zie er naar uit dit de komende jaren met Paylogic te kunnen doen.”
Jan Willem van der Meer, Chief Commercial Officer Paylogic vervolgt: “We zijn trots dat we weer hebben kunnen laten zien dat we het beste ticketingsysteem hebben voor de zwaarste piekverkopen, veel zwaarder dan Tomorrowland heb je vrijwel niet. Onze net gelanceerde website Paylogic.com, op het net nieuw verworven .com domein, geeft een indrukwekkende showcase van de verkoop van dit gigantische evenement. Net als vorig jaar hebben we een professionele klus kunnen klaren voor ID&T en er is een nieuw exclusief contract getekend met Paylogic tot aan de editie van 2016. Wij geloven dat deze zaken het vertrouwen en waarde van onze samenwerking bewijzen.”
De enorme aantrekkingskracht van Tomorrowland op mensen over de hele wereld is ook terug te zien op de sociale netwerksites: op Facebook heeft het festival tegen de 3 miljoen likes. Er zijn uiteindelijk 180.000 tickets verkocht aan mensen uit 66 landen. Tijdens de Belgische piekverkoop beantwoordden de servers van Paylogic 703 verzoeken per seconde. Er waren miljoenen geïnteresseerden uit 192 landen. Gedurende beide piekverkopen werden er vaak meer dan 15 tickets per seconde verkocht. Maar omdat je in een wachtrij wordt geplaatst, kun je het zien als ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’: in feite was het festival dus in één seconde uitverkocht.
Teleurgestelde mensen zonder kaartje kunnen ook nog naar TomorrowWorld gaan, een nieuw festival van dezelfde organisatie ergens anders in de wereld. Eind september zal dit festival georganiseerd worden, maar de precieze locatie is nog onbekend. Tot Tomorrowland is het een kwestie van jezelf troosten met de mooie beelden van Tomorrowland, de livestream in juli en natuurlijk de talloze foto’s die voorbij komen. Tenzij je natuurlijk niet wakker ligt om Tomorrowland.
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024