Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Algemeen wordt aangenomen dat een strikte wetgeving op copyright en patenten noodzakelijk is om creativiteit aan te moedigen, maar er zijn talrijke voorbeelden die het tegenovergestelde bewijzen. Aldus Christopher Sprigman, professor recht aan de Universiteit van Virginia.
Sprigman verwijst daarbij naar sectoren zoals mode, open-source software, financiën en American football, die er volgens hem in slagen om ook zonder de bescherming van intellectuele eigendomsrechten optimaal te functioneren. “Een gebrek aan beschermende maatregelen wordt door velen aangezien als een stimulans om ideeën te stelen, plagiaat te plegen en winsten van innovatoren af te romen,” zo merkt Sprigman op. “Toch blijken veel sectoren bijzonder goed te functioneren in een omgeving waarin het kopiëren algemeen ingeburgerd lijkt. In veel gevallen blijkt het gebrek aan beschermende wetgeving uiteindelijk een positief resultaat op te leveren. De modewereld heeft geen intellectuele eigendomsrechten en kent volop kopiën, maar zorgt ook voor veel innovaties en grote winsten.”
“Het kopieergedrag biedt de modesector integendeel de mogelijkheid om trends te zetten en consumenten aan te zetten om meer kleding te kopen,” voert Sprigman aan. “Een trend breekt pas door wanneer er veel kopiën opduiken. Kopiën helpen een trend zich te verspreiden tot het idee is uitgeput. Wanneer het kopiëren teveel gebeurt, vluchten de early adopters weg en zoeken de volgende trend. Op die manier wordt een cyclus in stand gehouden, waardoor de sector in zijn geheel vorderingen boekt, hoewel individuele ontwerpers misschien worden benadeeld.“
Hetzelfde fenomeen geldt volgens Sprigman voor keukenrecepten en het American football. “De strategieën in het football worden eindeloos gekopieerd, maar dat weerhoudt coaches er niet van om telkens opnieuw te innoveren,” voert de onderzoeker aan. “Ook in de muziek is copyright een groot probleem, dat aan de muzieklabels grote verliezen heeft gekost. Maar dat wil niet zeggen dat de muziekwereld zelf schade heeft opgelopen. Er is op dit ogenblik een grote hoeveelheid kwaliteitsmuziek beschikbaar voor betaalbare prijzen.”
Verder lezen over Creativiteit
Technology19.06.2024
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Events10.02.2023
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam
Technology26.12.2022
Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI
Online15.08.2022
6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken
Social Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Verder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024
Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien
Verder lezen over Trends
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022