Online29.01.2013

Verantwoord vlees via social media


verantwoord-vlees-via-social-media.jpg
verantwoord-vlees-via-social-media.jpg

CoCreatie en Culinair matchmaking via KoKeten

Omdat het internet uitstekend geschikt is om ook in de ‘long tail’ en heel specifieke niches vraag en aanbod bij elkaar te brengen, is het InnovatieNetwerk nu bezig met een aantal initiatieven om vleesproducenten en consumenten te koppelen. Onder de naam Meat Your Own start half februari een nieuw platform voor ‘bewuste consumenten en transparante producenten’. Via de site kunnen consumenten eenvoudig op zoek gaan naar een passend en verantwoord geproduceerd stukje vlees. Dat passend kan afgemeten zijn aan verschillende criteria, variërend van dierenwelzijn, het gebruikte voer, medicijngebruik, biologische houderij of manier van slachten. Producenten kunnen zich aanmelden en kunnen zich via de site uitgebreid presenteren. Meat Your Own wil zo de verbindende factor zijn tussen consument en producent, tussen vraag en aanbod. Meat Your Own moet op die manier ook uitgroeien tot een label dat garant staat voor transparantie en daarmee voor een andere manier van vlees produceren en consumeren. 

Een tweede initiatief van Meat Your Own is KoKeten, een vorm van culinair matchmaking waarbij een (hobby)kok en een boer samen een vleesproduct ontwikkelen, produceren en op de markt brengen.

Het eerste product dat op deze manier geproduceerd is is inmiddels online te koop, het gaat om een stoofpotje van Jersey Kalfsvlees, gemaakt door (boer) Jacob en (kok) Willem.
Eind 2012 gingen ze samen de keuken in, Jacob Beeker, een boer die Jersey kalveren houdt, en Willem van der Greft,  gepassioneerd kok en bedenker van recepten. Samen creëerden ze een bijzonder stoofpotje. Ten eerste is het bijzonder omdat het is gemaakt van Jersey kalfsvlees. Jersey koeien worden doorgaans gehouden voor de melkveehouderij en Jersey stierkalveren zijn voor de gewone vleesproducenten niet interessant omdat ze te langzaam groeien en te mager zijn. Jacob Beeker brengt deze kalveren groot op een diervriendelijke manier en dit resulteert in smaakvol vlees. Daarnaast is het bijzonder omdat een hobbykok het recept heeft geleverd en samen met de boer in de keuken van het Kokreateur Foodlab de uiteindelijke bereidingswijze heeft uitgeprobeerd.

Het product is nu in een zeer gelimiteerde (genummerde) oplage van 116 potjes geproduceerd die voor 9,95 euro per stuk worden thuisbezorgd. Het Innovatienetwerk neemt namelijk de bezorgkosten voor zijn rekening. Via dit formulier kunnen de stoofpotjes besteld worden.  Eén potje is ruim voldoende voor twee personen. 

 

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...