Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Nu al meer dan een decennium lang blijft de grote hoop van de traditionele media over hun digitale toekomst grotendeels een utopie. Aldus Eric Sass, analist bij Mediapost, op basis van cijfers die door onder andere de radiosector en krantenuitgevers over het voorbije jaar bekend zijn gemaakt. Opgemerkt wordt dat het online krantenpubliek in de VS op 4 jaar tijd met meer dan 50% is gestegen, terwijl de digitale reclame-inkomsten zo’n 5% zijn toegenomen.
“Tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar jaar hebben de radiostations in de Verenigde Staten 561 miljoen dollar reclame-inkomsten geboekt,” merkt Eric Sass op. “Dat betekent weliswaar een stijging van 7% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar, maar digitale inkomsten vormen nog altijd amper 4,6% van de totale reclame-budgetten van de Amerikaanse radiostations. De traditionele reclame-kanalen laten nagenoeg een status-quo optekenen. Bovendien blijken de traditionele radiostations het ook moeilijk te hebben om een digitaal publiek aan te trekken.”
“In de krantensector is de situatie nog minder rooskleurig,” voegt Eric Sass nog toe. “De Amerikaanse krantensector boekte tijdens de eerste negen maanden van vorig jaar 2,4 miljard dollar online reclame-inkomsten. Dat betekent slechts een stijging van 2,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bovendien vertegenwoordigen digitale bronnen slechts 14,9% van de totale reclamebudgetten van de sector. Dat aandeel is op vijf jaar weliswaar verdubbeld, maar dat heeft vooral te maken met de grote terugval in de traditionele reclamebestedingen.”
Verder lezen over Kranten
Media15.08.2023
NYT laat zich niet meer ‘misbruiken’ door AI-chatbots
Media27.02.2023
Factcheck marathon van samenwerkende media
In aanloop naar de verkiezingen voor de Provinciale StatenOnline19.02.2023
Media klagen ChatGPT-maker aan vanwege trainingsmiddelen
Gaming01.02.2022
Wordle is nu een krantenpuzzel
New York Times neemt de populaire game over voor 'zeven cijfers'DC Business03.11.2021
All-Inn Verspreidingen op overname pad
Nieuws14.04.2021
De nacht van 14 op 15 april 1912 was de nacht van de Titanic
Het nieuws bereikte de wereld pas twee dagen laterNieuws16.02.2021
Vanaf 1922 staat er elke ochtend een strip in de krant
Media17.12.2020