Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De 21ste eeuw is een geweldige periode voor consumenten, alles wordt moderner, mobieler, digitaler en kwalitatiever. Volgens Trendwatching en Business Insider zijn dit de 7 trends die in 2013 de wereld gaan veroveren:
1. Crowdfunding: Crowdfunding betekent dat consumenten rechtstreeks investeren in nieuwe producten en nieuwe ondernemingen. De trend is al even aan de gang, maar in 2013 breekt hij volgens Business Insider helemaal door.
2. Constant mobiel engagement: Meer dan de helft van de Amerikanen met smartphones gebruiken hun toestel minstens eenmaal per uur. De aandachtsspanne van deze mobiele generatie is echter zo kort dat bedrijven steeds harder zullen concurreren voor onze aandacht.
3. Gezondheidsapps en dokters slaan de handen in elkaar: Er zijn nu al 13.000 gezondheidsapplicaties beschikbaar in de App Store. Steeds meer mensen vragen hun dokters om advies over zulke applicaties. Volgend jaar zullen medische professionals definitief de nieuwe technologie implementeren in hun diensten en zelfs applicaties ‘voorschrijven’.
4. Producten uit ontwikkelingslanden gebruiken hun cultuur om klanten aan te trekken: Antiglobalisten vrezen toenemende homogenisering en standaardisering, maar trendwatchers verwachten dat ‘ontwikkelingsmerken’ hun eigen cultuur, tradities en levensstijl als unique selling proposition zullen beginnen te gebruiken.
5. Consumenten eisen voordelig gebruik van hun persoonlijke data: Prijsdiscriminatie en het gebruik van internetcookies laten tegenwoordig een nogal zure bijsmaak na bij consumenten. Steeds meer consumenten zullen echter beseffen dat er ook voordeel kan uit worden gehaald en dat voordeel beginnen op te eisen.
6. Lokale fabricatie komt terug: Meer consumenten zullen een meerwaarde toekennen aan producten die in eigen land vervaardigd zijn. Nieuwe en bestaande lokale bedrijven zullen daar handig gebruik van maken.
7. Transparantie en sociale verantwoordelijkheid zal moeten worden bewezen: Ongeveer elk merk beweert “transparant”, “ethisch” en “verantwoordelijk” te zijn, maar steeds veeleisendere consumenten zullen echte bewijzen beginnen op te eisen.
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Verder lezen over Trends
Lifestyle28.10.2024
Dit zijn de interieurtrends van dit najaar
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022