Online12.12.2012

Online verkoop in Europa passeert omzetgrens van €300 miljard


online-verkoop-in-europa-passeert-omzetg.jpg
online-verkoop-in-europa-passeert-omzetg.jpg

Online verkoop in Europa maakt een enorme groei door, zo blijkt uit de omzetvoorspelling van Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels, waarin Thuiswinkel.org als een van de initiatiefnemers participeert.

In 2012 groeit de online omzet met 22%. Met name in Zuid- en Oost-Europa is het aantal online aankopen explosief toegenomen. De verwachting is dat de totale omzet van e-commerce in 2012 zo’n 305 miljard euro zal bedragen. In 2011 was dat 254 miljard euro.

Opvallend zijn dus de hoge groeipercentages van landen in Zuid- en Oost-Europa. Oost-Europese landen, als Polen en Tsjechië, kennen een verwacht groeipercentage tussen de 25 en 30%. Ook in andere landen wordt een enorm groeipercentage verwacht, zoals in Frankrijk (20%), Duitsland (25%), België (20%), Italië (19%) en Spanje (19%). Volgens Ecommerce Europe zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gezamenlijk verantwoordelijk voor 70% van de totale EU-markt.

Groei e-commerce afhankelijk van vertrouwen
De groei van e-commerce heeft volgens president François Momboisse van Ecommerce Europe alles te maken met vertrouwen. “Het duurt een paar jaar voordat internetgebruikers ook online shoppers worden. Dit verklaart waarom wereldwijd slechts 20 tot 40% van de internetgebruikers online koopt. In veel opkomende landen hebben consumenten bijvoorbeeld geen (langdurige) ervaring met kopen via postorderbedrijven. Ze willen een product eerst zien voordat ze tot aanschaf overgaan. Met name het vertrouwen in online betalen en online veiligheid moet groeien. Vandaar dat Ecommerce Europe veel waarde hecht aan online betalen en online veiligheid. Dit moet voor de Europese Unie dan ook topprioriteit hebben.”

Bezig met een inhaalslag
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, lid van het bestuur van Ecommerce Europe en verantwoordelijk voor onderzoek en cijfers binnen Ecommerce Europe, is het verschil tussen de groeicijfers per land in Europa goed te verklaren. “In Europa hebben met name de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk een voorsprong als het gaat om het gebruik van internet en het gebruik van mobiele apparaten. Zowel op het gebied van e-commerce als m-commerce (verkoop via smartphones en tablets) scoren deze landen erg hoog. In deze landen zijn 70 tot 80 procent van de internetgebruikers e-shoppers. De internetpenetratie is hier 90% of hoger. In de landen met een koppositie liggen de groeipercentages nu tussen de 10 en 15%. De landen in Oost- en Zuid-Europa zijn met een inhaalslag bezig. Er zijn daar op dit moment relatief minder online kopers, maar de markt groeit enorm.”

Europa
Europa als geheel doet het op het gebied van e-commerce erg goed. Wereldwijd is Europa de grootste markt. De Verenigde staten volgen met een verwachtte omzet van 280 miljard in 2012. Daarna volgt Azië met een verwachtte omzet van 216 miljard in 2012. Wijnand Jongen: “Vanwege het crossborder karakter van e-commerce is het des te interessanter om te kijken wat er buiten Europa gebeurt. Azië heeft in 2012 waarschijnlijk een groeipercentage van 35%. China heeft 550 miljoen internetgebruikers (40% van de inwoners) en op dit moment al evenveel (220 miljoen) online kopers als in Europa en meer dan in de Verenigde Staten. De groei wordt in 2012 geschat op 88%, na al een groei van 130% in 2011. Dit soort percentages zijn ongeëvenaard, en het groeipotentieel is nog steeds heel groot.”

Wereldwijd wordt een groei van 20% verwacht voor e-commerce. In Zuid-Amerika zal dit percentage uitkomend tussen de 25 en 30% dit jaar, goed voor 43 miljard euro. Brazilië is in dit werelddeel markleider.

...

Verder lezen over E-Commerce

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Verder lezen over Europa

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Zowel Google als Apple moet een dikke miljardenboete aan de EU betalen. Dit is hoeveel.

Technology11.09.2024

De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple 

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Apple heeft nieuwe App Store-regels geïntroduceerd en die lijken juist meer toe te staan, maar helemaal vrijblijvend is dat allemaal niet.

Mobile09.08.2024

Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Volgens de EU overtreedt Apple met zijn App Store zodanig de wet, dat het een miljardenboete boven het hoofd hangt.

Nieuws24.06.2024

Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

De snelle ontwikkeling en verspreiding van kunstmatige intelligentie (AI) heeft geleid tot wereldwijde discussies over de noodzaak van passende regelgeving. De Europese Unie heeft op deze uitdaging gereageerd met het voorstel voor een EU-AI Act, die bedoeld is om voor het eerst een uitgebreid wettelijk kader voor AI te creëren.

Technology22.05.2024

Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Als de EU een bedrijf als poortwachter markeert, moet het extra goed aan de regels voldoen. De nieuwe poortwachter is Booking.com.

Online15.05.2024

Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU

Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EU
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De lente is een geweldige tijd om te reizen in Noord-Europa. De natuur ontwaakt, het weer wordt aangenaam, de landschappen zijn opvallend mooi en er zijn nog niet veel toeristen. Dus, welke pittoreske plekjes in Noord-Europa wachten op je en waarom is het comfortabeler om met de auto te reizen?

Lifestyle29.04.2024

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De voordelen van reizen met de auto
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels