De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
56% van de jongeren vindt het belangrijk om meer groene en eerlijke producten te kopen. Dat blijkt uit recent onderzoek door Rank a Brand onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar. De score van een merk komt echter niet altijd overeen met het beeld wat jongeren van het merk hebben. Ook weet de helft van de jongeren niet goed waar zij op kunnen letten tijdens hun koopgedrag en lopen de opvattingen over wat duurzaamheid inhoudt uiteen.
Jongeren hebben verschillende associaties bij duurzame merken: 45% denkt daarbij aan merken die op een milieuvriendelijke en eerlijke wijze gemaakt worden, 30% dat het merk producten verkoopt die langer mee gaan en 16% dat het merk financieel gezond is tijdens de economische crisis. Hoewel de meeste jongeren de voorkeur geven aan het kopen van duurzame merken, blijkt dat meer dan de helft van de jongeren niet weet waar ze op moeten letten.
Het imago van een merk kan anders zijn dan beoordeling op objectieve criteria voor duurzaamheid. Zo denkt 42% van de ondervraagde jongeren dat Levi’s het meest duurzame jeansmerk is, terwijl de merkvergelijker het merk heeft beoordeeld met een middelmatig C-label. Merken waarbij zowel het duurzame imago als de feitelijke prestatie op dat punt met elkaar overeen komen zijn er ook. Zo denkt twee derde van de jongeren dat de chocolade van Verkade duurzaam wordt gemaakt en scoort het merk ook in de objectieve ranking een mooi B-label. Het submerk ‘Puur en Eerlijk’ van Albert Heijn, scoort onder 63% van de jongeren een duurzaam imago en verdiende al eerder het A-label. Het volledige onderzoek is hier te downloaden.
Rank a Brand is een merkvergelijker op duurzaamheid en definieert duurzaamheid op basis van arbeidsomstandigheden en de impact op klimaat en milieu. Middels een online onderzoek onderzocht zij hoe transparant merken hierover communiceren. Voor elke productsector zijn specifieke criteria gesteld om de prestatie van een merk te vergelijken. Op de website zijn de duurzaamheidscores van ruim 800 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024