27.11.2012
Online

Webshops van bijna 31% Nederlandse Online Retailers zijn niet goed bereikbaar

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
webshops-van-bijna-31-nederlandse-online.jpg
webshops-van-bijna-31-nederlandse-online.jpg

Met de drukke decembermaand voor de boeg publiceert Uptrends nu voor het 6e jaar op rij de onderzoeksresultaten van Nederlandse online shops om te kijken of ze klaar zijn voor deze belangrijke periode.

In de periode van 20 oktober tot en met 20 november (31 dagen) heeft Uptrends onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van 1.603, allen bij Thuiswinkel.org aangesloten, internetwinkels. Gedurende de onderzoeksperiode zijn iedere 5 minuten de voorpagina’s gecontroleerd vanuit een wereldwijd netwerk van 100 controlestations.

Geconcludeerd kan worden dat de beschikbaarheid van 1.112 van de 1.603 (69,4%) gecontroleerde voorpagina’s, voldoet aan een bereikbaarheidsscore van 99,90%. Hiervan scoorde 326 (20,3%) een bereikbaarheidsscore van 100% wat een uitmuntende prestatie is. 

Bekende retailers met een online filiaal welke altijd bereikbaar was zijn De Bijenkorf, D-Reizen, Kleertjes.com, Shoeby Fashion en Zalando.

491 (30,6%) van de gemonitorde internetwinkels scoorde ondermaats met de online shop van kwaliteitparket.nl in de voorhoede met een bereikbaarheidsscore van 79,45%. Gedurende de onderzoeksperiode was deze website 157,1 uur niet bereikbaar voor (potentiële) klanten. De top 5 van de minst bereikbare online shops wordt verder bezet door Laptopsleeveshop.nl (Uptime 90,35%; 74,1 uur onbereikbaar), Wiskunde.ceon.nl (92.46%; 57,9 uur), Boerenbond.nl (95,71%; 33,0 uur) en ikwensjebeterschap.nl (96,21%; 29,1 uur).

Gekeken naar de bereikbaarheid van de 3 webwinkels van Nederland met de meeste omzet kan vastgesteld worden dat deze onvoldoende bereikbaar waren. De bereikbaarheidsscores van deze winkels zijn: Wehkamp.nl 99,8%; Bol.com 99,3% en Albert.nl 99,87%.

Wij beschouwen een bereikbaarheidsscore van 99,90% tot het minimum vereiste voor webwinkels. Als uw online shop niet bereikbaar is, dan zal uw (potentiële) klant zijn of haar aankopen op de webshop van uw concurrent doen hetgeen dus resulteert in verlies van omzet en de reputatie van uw bedrijf,” aldus Joost Weissenbach, verkoopdirecteur bij Uptrends. “Door het gebruik van Uptrends als uw website monitoring service, bent u goed op de hoogte over de prestaties en beschikbaarheid van uw online shop. En mocht er onverwachts een probleem voordoen op uw website dan brengt Uptrends u onmiddellijk van op de hoogte zodat u de juiste acties kunt ondernemen om verdere perikelen te voorkomen.

Uit het bereikbaarheidsonderzoek van online shops uitgevoerd door Uptrends kunnen verder de volgende conclusies worden getrokken:

* De gemiddelde bereikbaarheidsscore van alle gemonitorde websites is 99,80% wat neerkomt op een gemiddelde onbereikbaarheid van 1,6 uur per website gedurende de onderzoeksperiode.

* 491 van de 1603 gemonitorde websites (30,6%) voldoet niet aan een bereikbaarheidsscore van 99,90%. Een bereikbaarheidsscore van 99,90% komt overeen met een onbereikbaarheid van 8 uur en 46 minuten per jaar.

* De gemiddelde bereikbaarheid van de 25 minst bereikbare online shops, zoals hieronder weergegeven, is 96,27%. Gemiddeld waren deze websites 28,6 uur (1718 minuten) niet bereikbaar.

* In relatie tot een in december 2011 door Uptrends uitgevoerd bereikbaarheidsonderzoek is de gemiddelde bereikbaarheid van online shops verbeterd. In 2011 waren 38,2% van de gemonitorde websites niet goed bereikbaar.

* 1.112 websites (69,4%) voldoen aan de norm met een bereikbaarheidsscore van 99,90% tot 100%.

* Met een bereikbaarheidsscore van 100% waren 326 online shops (20,3%) te allen tijde bereikbaar gedurende de onderzoeksperiode.

De top 10:

screen-shot-2012-11-27-at-1-54-52-pm.jpg
screen-shot-2012-11-27-at-1-54-52-pm.jpg

Methodologie
Uptrends heeft gedurende de onderzoeksperiode (20 oktober – 20 november 2012) elke 5 minuten de voorpagina van 1603 online retailers gecontroleerd via een wereldwijd netwerk van 100 controlestations. Indien een website niet bereikbaar was, is dit steeds door een ander controlestation nogmaals gecontroleerd en zo mogelijk bevestigd. Periodes waarin een website bereikbaar is, worden door Uptrends geregistreerd als uptime. De periodes waarin de bevestigde fouten voorkwamen, worden als downtime geregistreerd. Het betreft verder alleen de bereikbaarheid van de voorpagina en er is geen rekening gehouden met onderhoud.

Share this post