De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Vandaag komt Sinterklaas met de stoomboot aan in Nederland en begint het cadeautjesfeest voor kleine kinderen. Maar ook voor grote mensen begint vandaag het feest, want TwitterSint gaat van start! Twitteraars die elkaar niet kennen, trekken lootjes, gaan elkaar volgen op Twitter en bedenken een ‘nep-cadeau’. Deze surprise wordt op 5 december per mail verstuurd en daar hoort ook een gedicht bij.
Vorig jaar is dit virtuele sinterklaasfeest voor het eerst gevierd. TwitterSint heeft een eigen site, waarop je je kunt aanmelden. Dat kan nog ongeveer tot 27 november. Zolang er voldoende aanmeldingen komen, worden er nieuwe groepen gestart. Kom dus snel even kijken!
Er doen dit jaar veel nieuwe mensen mee. Een paar mensen die in 2011 meededen vertellen over hun ervaringen vorig jaar.
Wat is er leuk aan TwitterSint? Waarom doe je mee?
Karin Winters: ‘Ik doe mee omdat anders dan anders altijd leuk is. TwitterSint is een apart onderdeel van Social Media, waarvoor je iets meer moet doen dan alleen retweeten. Sinterklaas is een feest voor groot en klein. Ik wil de traditie van Sinterklaas in welke vorm dan ook in leven houden.’
Tim Geers: ‘Het is leuk om aan anderen iets te geven en daar reactie op te krijgen. Ik ben benieuwd of ik die onbekende persoon via Twitter goed gelezen heb. En het werkt ook andersom: ik vind het leuk om te ervaren of ik online overkom zoals ik ben.’
Liesbeth Rosendaal: ‘Eigenlijk vind ik Sinterklaas geen leuk feest: dat gedoe met familie en cadeautjes, bluh. Maar TwitterSint vond ik meteen super: Twitter is leuk, gedichten maken is leuk én je mag alles wensen wat je wilt.’
Het verlanglijstje
Na het trekken van de lootjes vult iedereen op de lootjessite een verlanglijstje in. Daarbij mag je alles wensen wat je wilt: geen verlangen is te groot, te duur of te gek. Het cadeau wat je krijgt is immers toch niet echt. Is het wel zo makkelijk om zomaar alles te mogen wensen?
Anette Deters: ‘Dat viel inderdaad best tegen! Je kunt nu dingen vragen die je anders niet zo snel zult krijgen. Het is verbazingwekkend hoe je wensen dan toch op een onverwachte of ludieke manier in vervulling gaan.’
Liesbeth Rosendaal: ‘Het was heerlijk om met terugwerkende kracht een oudere broer of zus op mijn verlanglijstje te zetten of gewoon ongegeneerd de allernieuwste iMac vragen.’
Karin Winters: ‘Vorig jaar kreeg ik een prachtige, zelfgemaakte, digitale, mooie-mannen-kalender. Door je verlangen op een creatieve manier te beschrijven daag je de lootjestrekker uit tot digitaal onderzoek. Nou moet ik zeggen dat, gezien de groep deelnemers van dit jaar, ik me nu al uitgedaagd voel om ondeugende dingen te vragen…’
Tim Geers: ‘Je gaat in eerste instantie toch materialistisch denken, maar daarna komen de zaken die je misschien nooit van iemand zal of kan krijgen… Je denkt: kan ik dat wel vragen? Ja, natuurlijk!’
Hoe is het om met vreemden TwitterSint te vieren. Heb je nog contact?
Karin Winters: ‘Het was erg leuk om op onderzoek te gaan. Ik ben een onderwijsmens en zie daar dus ook direct een aansluiting met onderwijs in. Dit zou een prachtige mediawijsheid opdracht zijn in scholen.’
Anette Deters: ‘Degene die mij verraste volg ik nog steeds. Sterker nog, ik heb haar zelfs in levende lijve mogen ontmoeten. Via TwitterSint kwam met een foto en interview in het blad Juf van Malmberg, waarvoor zij schrijft. Een leuk vervolg wat ik anders waarschijnlijk niet had meegemaakt. Degene waarvoor ik een verrassing mocht bedenken volg ik niet meer actief.’
Liesbeth Rosendaal: ‘Vorig jaar kende ik niemand van de lijst. Ik kreeg een prachtig virtueel cadeau van een onbekende. Het was intrigerend om me te verdiepen in een andere twitteraar. Maar ik weet niet of het echt een realistisch beeld oplevert. Geinig is het sowieso! Ik volg trouwens bijna iedereen nog van toen en met één persoon heb ik nog steeds contact.’
Hoe was het feest op 5 december?
Bij een gewoon sinterklaasfeest komen mensen samen. Bij TwitterSint blijft iedereen thuis. De cadeaus worden per mail verstuurd. Kun je dat wel een feest noemen? Op Twitter meldden mensen dat hun cadeau was aangekomen, of nog niet!. En op de website deelden sommigen hun cadeau met anderen.
Anette Deters: ‘Vol spanning opende ik op 5 december de mailbox om te zien hoe een onbekende de moeite genomen had om voor mij iets speciaals te bedenken. Daarnaast was er de spanning of de verrassing die ik voor een onbekende gemaakt had in de smaak viel.’
Tim Geers: ‘Ik heb uiteraard gekeken op de website. Het was leuk om zoveel verschillende cadeaus te zien; dat had ik van te voren niet verwacht. Ik dacht dat er een powerpointje of 15 zou komen en nog 20 plaatjes. Maar er was heel veel diversiteit en creativiteit.’
Liesbeth Rosendaal: ‘Het was best een beetje spannend: het voelde als een ‘echt’ cadeau. Later heb ik nog de cadeaus van anderen bekeken en vooral de gedichten gelezen, want er zaten echt prachtige tussen.’
Het eerste gedicht van 2012 is al binnen, van Karin Winters:
Kijk nu kom ik in de stemming
van dat Klazending.
Wie oh wie mag ik straks gaan verrassen
zonder mezelf fysiek te hoeven verkassen.
Digitaal plukt niemand mij kaal.
Aanmelden kan nog
Lijkt het je leuk om ook mee te doen met TwitterSint? Meld je dan snel aan via de TwitterSint-site. Wees niet bang dat je heel goed moet kunnen dichten of vreselijk creatief moet zijn. De meeste mensen genieten meer van het máken van een verrassing dan het krijgen. Wil je er meer over vragen dan kan dat op Twitter bij @Twit_terSint of gebruik de hashtag #twittersint.
Verder lezen over Twitter
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024
Elon Musk laat mensen van X strafwerk schrijven
Social Media15.08.2024