De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Eén Gouden Effie voor Bol.com, zes Zilveren Effies en zeven keer Brons. Dat is de oogst van de EffieAwards 2012. Deze prestigieuze prijzen van BVA en VEA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden donderdag 15 november uitgereikt in de Amsterdam Convention Factory tijdens de derde editie van het reclamefestival ‘De 24 uur van de reclame’.
De enige Gouden Effie werd toegekend in de categorie merkcampagnes voor ‘Het vliegwiel van de beste winkel van NL’ van Bol.com. “Uitstekende marketingcase, waarin consequent is gewerkt aan de verbreding van het merk. Bol.com wist zicht te ontwikkelen van een betrouwbare webwinkel, gespecialiseerd in mediaproducten, naar dé (online + offline) winkel van Nederland,” aldus het juryrapport.
De volgende zeven cases waren volgens de jury een Zilveren Effie waard: ‘Eneco; samen gaan we voor duurzaam’ (adverteerder: Eneco, bureaus: FHV BBDO, Proximity, OMD Nederland), ‘Ik ben inmiddels overleden’ (adverteerder: ALS Nederland, bureau: Publicis), ‘Vrij veilig campagne 2011’ (adverteerder: Soa Aids Nederland, bureaus: Red Chocolate, VABBETOTVESSEM), ‘Het laatste Bod van Centraal Beheer’ (adverteerder: Centraal Beheer Achmea, bureau: DDB), ‘Geboortegolf in Artis’ (adverteerder: Natura Artis Magistra, bureau: Dawn, Fabrique), ‘Alle aandacht voor nabestaanden’ (adverteerder: Monuta, bureaus: N=5 + KONG).
Bronzen Effies gingen naar: ‘Hoe positief ben jij‘ (adverteerder: Aids Fonds, bureau: Only, De Franse Kamer), ‘Eneco HollandseWind campagne‘ (adverteerder: Eneco, bureaus: FHV BBDO, Proximity, The USP Company), ‘Een Hollander ontdekt Friesland‘ (adverteerder: Friesland Bank, bureau: Roorda Reclamebureau), ‘De Unox Boeren Scharrelrookworst‘ (adverteerder: Unilever, bureau: TBWA/Neboko), ‘Autodrop: David vs Goliath‘ (adverteerder: Concorp International BV, bureau: DDB), ‘Ziggo: Van provider naar entertainment‘ (adverteerder: Ziggo, bureau: DDB), ‘Campina: van Zuivelplas naar merkzuivel‘ (adverteerder: FrieslandCampina, bureau: DDB).
De jury onder hoofdvoorzitterschap van Frank Heemskerk (Royal HaskoningDHV) kreeg dit jaar in totaal 41 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 14 winnaars
naar voren die pas in de zaal hoorden of ze een prijs in de wacht hadden gesleept of niet.
Marc Oosterhout, bestuur VEA: “Goed om te zien dat er opnieuw Effies zijn gevallen in alle categorieën. Een mooi bewijs dat de de Effie er voor alle soorten campagnes is. Er was opnieuw een score van 1 op 3, ofwel 33 procent van de inzendingen is bekroond. Een prachtig resultaat. Laat dit een oproep zijn om volgend jaar met z’n allen nog meer in te zenden.”
Wil Giezenaar, bestuur BVA: “Kwalitatief een heel mooi Effie-jaar met 14 winnaars waarvan één bekroond met Goud. Bol.com onderscheidt zich al jaren door consistentie en coherentie in communicatie, gecombineerd met goed doordachte proposities op basis van het toepassen van inzichten en het wegnemen van barrières. De Gouden Effie is een mooie bekroning hiervoor.”
Frank Heemskerk, hoofdvoorzitter Effie: “De internationale economische crisis werd weerspiegeld doordat sommige trends nog meer nadrukkelijker naar voren kwamen: ‘Waar voor je geld’, lokale verankering en de menselijke maat zijn heel belangrijk in deze globaliserende wereld.”
De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de derde keer deel uit van het reclamefestival ‘De 24 uur van de Reclame’. Dit dagvullende event met als thema ‘Creativity can change the world’ vond plaats op donderdag 15 november in de Amsterdam Convention Factory. De presentatie van de EffieAwards was in handen van Rick Nieman (RTL
Nieuws).
Verder lezen over Award
Online22.11.2024
De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Gaming03.10.2024
De beste Nederlandse game van het jaar is uitgeroepen
Nieuws16.09.2024
Dronken wormen en dode vissen: de Ig Nobelprijzen zijn uitgereikt
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Entertainment08.09.2024
SNL, Fallout: dit zijn de winnaars van de Emmy’s voor Creative Arts
Online04.07.2024
De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Verder lezen over Bol.com
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Gadgets01.05.2024
De eerste LEGO-bloemenwinkel in Nederland is open
In samenwerking met bol.comOnline02.10.2023
Bol.com heeft last van AI-boeken: en zijn klanten dus ook
Nieuws26.09.2023
Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul
Kat in de.. doosOnline05.07.2023
Onveilige producten makkelijk te verkopen via Bol en Amazon
Online28.02.2023
Derde partijen zijn erger dan pop-ups
Nieuws09.12.2022
Bol moet bezuinigen en schrapt 300 banen
Maar volgens de online winkel gaat het niet slechtNieuws10.12.2021