Online15.11.2012

Bedrijven in heel Europa ’tracken’ op grote schaal het online gedrag van consumenten


bedrijven-in-heel-europa-tracken-op-grot.jpg
bedrijven-in-heel-europa-tracken-op-grot.jpg

Een nieuw TRUSTe privacy-onderzoek laat zien dat bedrijven in heel Europa op grote schaal via ’tracking’ het online gedrag van consumenten volgen, dat consumenten zich terdege bewust zijn van deze activiteit en dat ze verwachten dat websites eerst hun toestemming moeten verkrijgen voor het tracken van hun online gedrag. Ondanks de invoering van de EU-cookierichtlijn in mei 2011, vraagt slechts een minderheid van alle bedrijven om toestemming van de gebruikers, voordat ze cookies plaatsen.

De TRUSTe 2012 EU Consumer Privacy Index is de eerste studie die een uitgebreide analyse biedt van actuele consumentenattitudes inzake gegevensprivacy en het praktijkbeleid van ondernemingen in de hele EU. De uitgebreide studie bestreek meer dan 4.000 consumenten (online uitgevoerd via een iOmnibus-enquête door Ipsos MORI in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland) en de 200 top websites (samengesteld op basis van de websitetracker met dieptescan en de cookiecontroletechnologie van TRUSTe om de 50 door Alexa.com in elk van de vier landen als hoogst gerangschikte websites te beoordelen).

De meest in het oog vallende bevindingen zijn:

– 86% van de respondenten in Nederland waren zich bewust van cookies voor de internetbrowser, vergeleken met 81% in Groot-Brittannië, 78% in Duitsland en 59% in Frankrijk.

– De top 50 Franse websites zetten bijna twee keer zo veel cookies van derden (434) uit als Nederlandse websites (237).

– 71% van de Franse respondenten waren zeer bezorgd over hun online privacy, in vergelijking met 69% in Groot-Brittannië, 62% in Duitsland en 48% in Nederland.

Met betrekking tot de EU-cookie-richtlijn toonde het onderzoek aan dat:

– 79% van de Nederlandse respondenten waren ervan op de hoogte dat de cookiewet van de EU vereist dat bedrijven uw toestemming moeten hebben om u online te tracken, in vergelijking met 63% in Groot-Brittannië, 51% in Duitsland en 26% in Frankrijk.

– 82% van de Duitsers verwachten dat bedrijven voldoen aan de EU-cookierichtlijn, evenals 76% in Groot-Brittannië en 62% in Nederland.

– 53% van de Franse respondenten verwachten dat bedrijven daaraan voldoen, maar slechts 44% is van plan alleen websites te bezoeken van bedrijven die voldoen aan de EU-cookierichtlijn.

– 12% van de top 50 Britse websites en 32% van de Nederlandse websites had enige stappen ondernomen om te voldoen aan de richtlijn, via een on-screen pop-up, banner of tab om gebruikers te informeren over cookies op de site. Geen van de top 50 websites in Frankrijk of Duitsland had dat gedaan.

Danilo Labovic, EU Managing Director voor TRUSTe: “Dit onderzoek toont aan dat er een aanzienlijke kloof is tussen de verwachtingen van de consument rond online privacy en de ervaring van wat de meeste bedrijven leveren in de praktijk. De gevolgen voor bedrijven als ze in dit opzicht in de fout gaan zijn significant, met 36% in Frankrijk die ervoor kiest de website van een bedrijf niet te bezoeken vanwege bezorgdheid over hun privacy online en 34% in Duitsland die geen smartphone app gebruikt vanwege bezorgdheid over hun online privacy.

In alle vier de landen verwacht gemiddeld 68% dat bedrijven voldoen aan de recente EU-cookierichtlijn en gemiddeld 41% is van plan om alleen websites te bezoeken die dat doen. Het feit dat de top 50 websites in Frankrijk en Duitsland geen actie heeft genomen om bezoekers op hun startpagina te informeren over het gebruik van cookies en tracking op deze sites suggereert dat ze uit de pas lopen met de belangen van hun gebruikers.

Het goede nieuws is dat er maatregelen zijn die bedrijven kunnen nemen om deze problemen aan te pakken. Het onderzoek gaf ook aan dat 62% in Frankrijk, 57% in Duitsland en Groot-Brittannië en 49% in Nederland het eens was dat ze een website meer vertrouwden als ze een certificering of zegel zagen dat wees op privacygoedkeuring door een externe organisatie.

truste-eu-cookie-compliance-tracking-con.jpg
truste-eu-cookie-compliance-tracking-con.jpg
...

Verder lezen over Bedrijven

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Privacy

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security