Online14.11.2012

De klant eist zakelijke innovatie


de-klant-eist-zakelijke-innovatie.jpg
de-klant-eist-zakelijke-innovatie.jpg

Nieuwe technologie is de standaard en de evolutie hiervan kenmerkt zich vandaag de dag door een ongeëvenaard tempo. Bedrijven moeten deze ontwikkelingen wel volgen willen zij hun marktpositie behouden. De moderne klant, ongeacht of dit een bedrijf of consument is, verwacht en eist in sommige gevallen zelfs innovatieve oplossingen. 

Neem bijvoorbeeld de banken. Begin jaren ’80 was de klant van de bank nog genoodzaakt om zijn saldo te checken op een papieren afschrift. Een paar jaar later kon er gebeld worden om het saldo op te vragen. Niet lang daarna kwamen de pinautomaten op in het straatbeeld. Tegenwoordig kunnen we deze informatie via internet en zelfs via onze mobiele telefoon raadplegen. Het bovenstaande is een mooi voorbeeld van bedrijven die in navolging van de concurrent wel mee moeten in de slipstroom van innovatieve ontwikkelingen.

Een ander goed voorbeeld is de 3D-trend voor televisies. Deze volgde maar wat snel nadat de connected televisies in de etalage stonden. Hotelketens zien zich genoodzaakt om kamers, die nog maar net zijn voorzien van een nieuwe televisie, alweer te vervangen voor modellen met een 3D-optie. En een minibar, dat is inmiddels meer dan een kleine koelkast om drank en snacks koud te houden. Vaak zijn er  ‘slimmere’ versies beschikbaar die data over gebruik direct doorgeven aan de receptie, waardoor zij weten of er iets moet worden bijgevuld. De oude modellen moeten om efficiënt te blijven, wel worden vervangen.

Bovenstaande voorbeelden illustreren hoe het met in de dienstverlening steeds vaker rondom technische ontwikkeling van een apparaat draait.

Prijskaartje
Bedrijven zijn dus genoodzaakt te investeren in ‘smart devices’. Niet alleen om de interne organisatie naar een hoger plan te trekken, maar juist de core business. Deze apparaten, waar doorgaans een flink prijskaartje aan hangt en die meestal snel verouderen, zijn ook nog eens niet op stel en sprong terugverdiend. Toch moet er, om mee te gaan met de technologische ontwikkelingen, telkens een nieuwe investering gedaan worden.

Er dient eerst relatief veel geld te worden uitgegeven, om pas later te kunnen terugverdienen. Dat levert een scheve verhouding op tussen inkomsten en uitgaven. Het leasen van dit soort apparaten brengt deze verhoudingen weer in balans. De uitgaven worden immers beperkt als er maandelijks een bedrag wordt betaald. Het gevaar van verouderde technologie wordt afgewend, omdat het apparaat niet voor de volledige levenscyclus geleased hoeft te worden.

Bedrijven zijn al jaren gewend aan het leasen van een auto. Het wordt nu hoog tijd dat bedrijven van de gedachten afstappen dat ze alle ‘smart devices’ in eigen beheer moeten hebben..

Deze blogpost is geschreven door Yann Toutant, General Manager bij Econocom Nederland.

...

Verder lezen over Innovatie

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien