De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De winkel wordt door 58% van de Nederlandse huishoudens nog steeds gezien als meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan een geplande of gewenste koop.
De (huis-aan-huis-) folder staat met 52% nog boven internet (23,9%). Dit is een van de belangrijkste conclusies uit het onlangs door Experian Marketing Services uitgevoerde onderzoek. 3.821 beslissers binnen Nederlandse huishoudens kregen de vraag welk kanaal zij als meest nuttig ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst. Sociale media scoren daarbij met 4,9% verrassend laag.
Hierboven is de totale lijst aan oriëntatiekanalen die het onderzoekspanel is voorgelegd. Het is het landelijk gemiddelde op de vraag welk kanaal als meest nuttig wordt ervaren als informatie- en/of oriëntatiebron.
Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden heeft volgens Ed Kassens, General Manager van Experian Marketing Services, een duidelijke oorzaak: “We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met 9% veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven.”
Middels Experian’s consumentenclassificatie Mosaic Huishouden, dat alle Nederlandse huishoudens onderverdeeld in 14 groepen en 50 typen, zijn verschillen in waardering per type huishouden te zien. Zo is te zien dat sociale media als oriëntatiebron met 11% (in vergelijking tot het landelijk gemiddelde van 4,9%) vooral onder ‘Stedelijke Balanceerders’ als nuttig wordt ervaren. Deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3%. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat, zien we juist de hoogste waardering van de winkel en worden sociale media onder het landelijk gemiddelde gewaardeerd.
Verder lezen over Offline
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
DC Business01.01.2024
5 trends voor rollup-banners
Mobile13.02.2023
Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’
Gaming01.11.2021
Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak
Spoiler: het is geen fastfoodketenDC Business25.06.2021
Autobelettering: de do’s & don’ts
DC Business24.06.2021
Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden
Entertainment03.12.2019
Peaky Blinders bordspel – Under New Management
By order of the Peak BlindersOnline29.05.2019