De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Voor het eerst vindt in Nederland een speciale veiling plaats van originele tekeningen uit stripverhalen. In landen als Frankrijk en de Verenigde Staten is ‘original comic art’ al langer een geaccepteerde vorm van hedendaagse kunst die ook als interessante belegging wordt gezien. De veiling wordt gehouden door Catawiki, community en veilinghuis voor verzamelaars.
Naast de tekeningen worden ook zeldzame Kuifje-albums geveild waaronder het eerste Kuifje album ‘Tintin au pays des Soviets’ uit 1930, genummerd en gesigneerd door Hergé. De veiling (www.catawiki.nl/originelen) is sinds afgelopen weekend open voor biedingen en eindigt in twee delen op 29 en 31 oktober. Door een internationaal publiek is al meer dan 100.000 euro geboden.
Een deel van de kavels was eerder te zien in het MOOF Museum in Brussel. Topstukken van de veiling zijn originele pagina’s uit de serie Robbedoes door Franquin (ook bekend van Guust Flater), een aquarel van Edgar P. Jacobs (bekend van Blake en Mortimer), een tekening
van Hergé en een originele pagina uit Rikki en Wiske, het eerste verhaal van Suske en Wiske door Willy Vandersteen.
Onder de digitale hamer komt verder werk van internationaal bekende tekenaars als Uderzo, Giraud, Bilal, Jijé, Tardi, Rosinski, Hubinon, Calvo en Hermann. Uit Nederland zijn onder
meer Joost Swarte, Marten Toonder, Hans Kresse, Piet Wijn, Jean Dulieu en Henk Kuijpers
vertegenwoordigd. De duurste tekeningen van Franquin en Jacobs hebben volgens Catawiki een geschatte waarde van 30.000 tot 50.000 euro per stuk.
De waarde van dergelijke tekeningen stijgt snel. ‘Nog niet zo lang geleden gaven tekenaars ze gewoon weg aan hun fans. Voor de huidige generatie toptekenaars is het verkopen van hun originele werk een belangrijke bron van inkomsten geworden’, zegt René Schoenmakers, oprichter van Catawiki. ‘Veel bekende tekenaars, die hun series in de jaren ’40 en ’50
begonnen, zijn intussen overleden. Hun werk wordt steeds schaarser en zit meer en meer vast bij verzamelaars. Het is daarom een interessante belegging geworden, die ook nog eens een bijzonder kunstwerk aan de muur oplevert.’
Hans Matla, auteur van de Nederlandse Stripkatalogus die voor het eerst in 1976 uit kwam en de grootste stripkenner van Nederland, noemt deze veiling van originele tekeningen: ‘Absoluut uniek voor Nederland en een mijlpaal voor de Nederlandse kunst- en stripwereld.’