Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Chanel heeft een viral. Gewild of ongewild. NRC Next en DWDD maakten al melding van de foute Brad Pitt commercial, maar met alle spoofs mogen we inmiddels wel spreken van een viral.
Het gebeurt met regelmaat dat content marketeers gevraagd wordt om ‘een viral’ te ontwikkelen. Zo’n kek videootje dat iedereen zo leuk vindt dat het keer op keer wordt doorgestuurd en uiteindelijk miljoenen keren wordt bekeken. Liefst ook nog eens gemaakt op de goedkoopst mogelijke manier. “En, oh ja, kan het snel?”
En als een leuke viral video dan niet lukt, laten we dan een actie opzetten, waarbij mensen zelf foto’s maken en uploaden (Dela) of zelf video’s maken en uploaden.
Er zijn inmiddels wel hele handleidingen te vinden waaraan een goede viral moet voldoen, vandaag zelfs nog hier op Dutchcowboys, maar de waarheid is dat er geen waterdicht recept is. De elementen uit de checklists helpen allemaal, maar geluk en timing spelen ook een rol.
Dat het wel snel en heel goedkoop kan, bewijst Chanel. Ongewild (tenzij zometeen een geweldig masterplan aan het licht komt) hebben zij een campagne die viral gaat. De nieuwe Chanel no 5. commercial, starring Brad Pitt, is hilarisch over de top. En in no time wemelt het op YouTube van de spoofs. Een genot om naar te kijken. En hoe meer je er ziet, hoe slechter de Chanel commercial blijkt.
Maar… is het wel zo slecht voor Chanel? En als iedereen ongevraagd videotjes over jouw merk en product uploadt en rondstuurt, hoe slecht is dat dan? Voor je naamsbekendheid is het waarschijnlijk erg goed. Voor je imago dan weer wat minder. Voor je omzet – in de parfumeriewereld volgens mij sterk afhankelijk van je imago – waarschijnlijk ook niet erg goed.
En toch… er zijn bedrijven die een moord zouden doen voor zo’n viral-campagne.
Moet Chanel hier blij mee zijn?
Verder lezen over Commercial
Advertising02.08.2024
Apple moet weer excuses maken voor een reclame
Events14.02.2022
Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials
Duurste reclamespotjes van de wereldMobile02.01.2022
Apple gebruikt angst om haar Watch te promoten
Gadgets02.10.2021
Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?
Advertising23.07.2021
De Olympische Spelen starten vandaag: dit zijn de beste commercials
Marketing31.07.2020
Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?
Professionele atleten en amateurs komen samenAdvertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising27.09.2019
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden
Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zienVerder lezen over Viral Video
Social Media13.10.2024
Deze Week Viral: de Iron Throne, Hathaway zegt sorry en gierige kat
Automotive12.09.2024
Going viral: Lando Norris rijdt in LEGO Technic McLaren P1 een rondje op Silverstone
Social Media01.09.2024
Viral Deze Week: onewheelende hond en gratis viral horrorfilm
Social Media25.08.2024
Deze Week Viral: very demure, very mindful uitgelegd
Social Media14.07.2024
Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi
Social Media22.06.2024
Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer
Video27.05.2024
Boston Dynamics-robot Spot gaat viral met TikTok-dansjes
Social Media25.05.2024