Chanel heeft een viral. Gewild of ongewild. NRC Next en DWDD maakten al melding van de foute Brad Pitt commercial, maar met alle spoofs mogen we inmiddels wel spreken van een viral.
Het gebeurt met regelmaat dat content marketeers gevraagd wordt om ‘een viral’ te ontwikkelen. Zo’n kek videootje dat iedereen zo leuk vindt dat het keer op keer wordt doorgestuurd en uiteindelijk miljoenen keren wordt bekeken. Liefst ook nog eens gemaakt op de goedkoopst mogelijke manier. “En, oh ja, kan het snel?”
En als een leuke viral video dan niet lukt, laten we dan een actie opzetten, waarbij mensen zelf foto’s maken en uploaden (Dela) of zelf video’s maken en uploaden.
Er zijn inmiddels wel hele handleidingen te vinden waaraan een goede viral moet voldoen, vandaag zelfs nog hier op Dutchcowboys, maar de waarheid is dat er geen waterdicht recept is. De elementen uit de checklists helpen allemaal, maar geluk en timing spelen ook een rol.
Dat het wel snel en heel goedkoop kan, bewijst Chanel. Ongewild (tenzij zometeen een geweldig masterplan aan het licht komt) hebben zij een campagne die viral gaat. De nieuwe Chanel no 5. commercial, starring Brad Pitt, is hilarisch over de top. En in no time wemelt het op YouTube van de spoofs. Een genot om naar te kijken. En hoe meer je er ziet, hoe slechter de Chanel commercial blijkt.
Maar… is het wel zo slecht voor Chanel? En als iedereen ongevraagd videotjes over jouw merk en product uploadt en rondstuurt, hoe slecht is dat dan? Voor je naamsbekendheid is het waarschijnlijk erg goed. Voor je imago dan weer wat minder. Voor je omzet – in de parfumeriewereld volgens mij sterk afhankelijk van je imago – waarschijnlijk ook niet erg goed.
En toch… er zijn bedrijven die een moord zouden doen voor zo’n viral-campagne.
Moet Chanel hier blij mee zijn?