Volgens Mark Donovan, vicepresident mobile bij ComScore, betekenen Tablets een fundamentele verschuiving in de consumptie van nieuws en informatie, “Het tablet-format zet de consument aan om langere content te raadplegen dan computers of smartphones. Bij de online kranten vertegenwoordigen tablets inmiddels 7 procent van het totale aantal pageviews. Rekening houden met de jonge leeftijd van de tablet-sector mag er zeker gewag gemaakt worden van een indrukwekkend cijfer.” Er wordt nog opgemerkt dat 27,4 procent van het totale publiek afkomstig is uit de leeftijdsgroep tussen vijfentwintig en vierendertig jaar. Nog eens 20,1 procent behoort tot de leeftijdscategorie van vijfendertig tot vierenveertig jaar.
De onderzoekers merkten op dat de Kindle Fire van Amazon het populairste tablet-format is voor het raadplegen van digitale krantenartikelen (39,2 procent), gevolgd door de iPad van Apple (38,3 procent) en Android van Google (36,8 procent). De Nook Tablet van Barnes & Noble had het kleinste marktaandeel (13,8 procent), maar was met een totaal van 13,4 procent wel het populairste bij consumenten die nagenoeg dagelijks de digitale inhoud van kranten raadpleegen. De onderzoekers merkten nog op dat het tablet-publiek van kranten en magazines in belangrijke mate mannelijk is getint. Ook bleek meer dan de helft een gezinsinkomen van minstens 75.000 dollar te hebben. Het onderzoek richt zich helaas alleen op de Amerikaanse markt. De Kindle en de Nook Tablet zullen in Europa niet echt een hoge score houden.