Online11.04.2005

De kopgroep MOET groter


1113146040f1.jpg
1113146040f1.jpg

[Stephan Fellinger] Het zit er weer op, de SpinAwards 2004. Achter de schermen zijn we zelfs al weer begonnen met editie 2005. Ik gaf al eerder aan, meer inzendingen, ongeveer net zoveel nominaties en net zoveel winnaars van goud en zilver als vorig jaar. Ofwel de kans dat je wint is kleiner geworden.

Ik zie steeds meer zevens, maar achten, negens of nog hoger blijven bijzonder. Dat lijkt goed, maar er moet wel wat gebeuren!

Maar eerst even wat anders. Op Frankwatching gooit Frank een balletje op in verband met de indeling van de categorieën. Dit gaat onder andere over hoe je nieuwe ontwikkelingen meeneemt in de categorie indeling. Als voorbeeld geeft hij aan messenger, blogmarketing, virals en narrowcasting. Moeten daar geen aparte indelingen voor komen? Nu eerlijk gezegd verbaast me dat een beetje, want die is er al. Dit jaar hebben we de categorie beste vrije interactieve concept toegevoegd en juist al die voorbeelden die Frank noemt, horen in deze categorie. We hebben deze categorie in het leven geroepen, om juist alle nieuwe ontwikkelingen mee te kunnen nemen. Want voor je weet ontstaat er een wildgroei aan categorieën, die wellicht later weer moeten verdwijnen. Daarnaast bij een wildgroei aan nieuwe categorieën worden er meer prijzen uitgedeeld en wordt de prijs ook minder exclusief, komt er als het ware een prijsinflatie en dat willen we juist niet.

Naast nieuwe ontwikkelingen hoor ik ook vragen over aparte categorie voor bijvoorbeeld zoekmachines en e-mail. Maar ook dit past al prima in een bestaande categorie: die van beste online campagne en we zagen dit jaar danook dat als onderdeel van een groter geheel, zoekmachines en e-mail werden meegenomen. Sterk ook, omdat instrumenten steeds vaker als onderdeel van een groter geheel worden ingezet, ipv geisoleerd.

En Banners dan, hoor ik je misschien zeggen, waarom die wel? Dat er een aparte categorie is voor Banners, heeft met traditie te maken. De SpinAwards, ooit gestart door Bas Hof, zijn ontstaan vanuit die Banners en moeten we zien als de oervorm van de SpinAwards, dat beetje traditie wat we hebben willen we tot nu toe respecteren, maar dat is zeker niet heilig.

Eerlijk gezegd vind ik een heel andere discussie (dan een op instrumentenniveau) veel interessanter voor de branche. Hoe gaan we ervoor zorgen dat de kopgroep van bureaus en adverteerders veel groter gaat worden. Ik zie ieder jaar toch wel veel dezelfde bureaus op het podium, maar dat kan ik die winnende bureaus niet kwalijk nemen. Wat mij dit jaar toch wel verbaasde is de toch wel gelatenheid, waarmee de supermatie van Qi als bijna normaal werd geaccepteerd. Waar is de strijdlust? Dit moet toch juist enorm prikkelen?

Als SpinAwards hebben wij baat bij een brede groep winnaars in plaats van een smalle groep die de prijzen wint. Wij zien het liefst een brede groep met elk jaar wisselende winnaars die elkaar prikkelen, om het jaar daarop weer terug te slaan. Maar ik kan het moeilijk de bekende partijen die dit jaar weer wonnen kwalijk nemen dat ze goed werken leveren….

Maar momenteel voel ik mij toch wel een beetje als de baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, met een enorm dominant Ferrari team. Voor de F1 competitie heb je meerder snelle teams nodig, anders blijft innovatie achter. Voor maximale innovatie zijn veel teams nodig, veel competitie van gelijk niveau. Sterke competitie haalt het beste uit de mens naar voren. Een sterke competitie, door een brede kopgroep is dus een belangrijke voorwaarde om de stijgende lijn vast te houden voor de komende jaren.

Overigens gaat de vergelijking met de F1 niet helemaal op. In de F1 winnen die rijkere teams, omdat het team met het grootste budget, ook de snellere auto’s heeft. Maar binnen ons vak mogen de grote adverteerders dan grotere budgetten hebben, creativiteit hoeft helemaal niet samen te gaan met de grootste zak met geld.

Daarom deed het me juist erg goed dat er dit jaar ook winnaars waren die uit een totaal andere hoek kwamen, als Buutvrij en de interactieve bijbel, juist om te laten zien dat het Internet niet een medium is, van automatisch de macht van grootste budgetten. Het leuke is juist dat klein en groot allebei succesvol kunnen werken.

De vergelijking met F1 gaat ook niet op voor wat betreft de arrogantie van het grote geld. De grote adverteerders als Heineken en Unilever laten zien dat zij vooral heel veel lef hebben, om meer budget vrij te maken. Nog een bewijs dat wij op Internet de macht van de arrogantie veel minder kennen.

Maar ik hoop dat het duidelijk is, er moet wat gebeuren om de kopgroep groter te maken, want alleen dan blijft onze industrie groeien voor wat betreft creativiteit en budgetten.

...

Verder lezen over Mac

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Je levert in op het aantal poorten, maar deze goedkoopste manier om op een Mac te werken wordt wel voorzien van de nieuwste M4-processoren.

Gadgets30.10.2024

Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple hint zelf naar nieuwe Macs door een X-post van Greg Joswiak, de marketing-topman van Apple. Hij zegt dat je je kalender moet maccen.

Gadgets25.10.2024

Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

Het is wat iedereen zegt, en nu ook wat Apple zegt: kunstmatige intelligentie. Dit zijn de 10 grootste aankondigingen van Apple WWDC 2024.

Mobile11.06.2024

Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Het is deze week veertig jaar geleden dat Apple met zijn eerste Mac op de proppen kwam. Het bijzondere aan dit apparaat was dat het een alles-in-een computer was. Wel een los toetsenbord en losse muis, maar de monitor en...

Gadgets24.01.2024

​Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

We zien het de laatste tijd steeds vaker en op CES was het ook weer raak: de mini-PC. Het is een klein kastje dat je onder andere kent van Apple, de Mac Mini, maar ook van Intel met zijn Intel NUC. Ze zijn erg hip: is he...

Gadgets15.01.2024

Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Apple biedt zijn zelfreparatieprogramma nu ook aan in Nederland. Goed nieuws, want hierdoor kun je Apple-onderdelen kopen om zelf je iPhone of je Mac te repareren. Zo heb je dus wel échte onderdelen, maar hoef je geen g...

Gadgets13.12.2023

Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

Je moet er even voor opblijven, maar als je een beetje een Mac-fan bent, dan doe je dat natuurlijk. Waar evenementen van Apple meestal in de Amerikaanse ochtend plaatsvinden, heeft het bedrijf nu gekozen voor een moment...

Gadgets30.10.2023

Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht

​Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak

We kennen Apple als een vrij luxe merk. Het is niet goedkoop, het heeft een bepaalde uitstraling en die is voor velen aantrekkelijk. Apple lijkt echter laagdrempeliger te willen worden. Het zou werken aan een Chromebook-...

Gadgets06.09.2023

​Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak

Verder lezen over Weblog

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

Een blog waarvoor mensen moeten betalen. Volgens de makers kost het een paar seconden om op te zetten en werkt het op elke WordPress-blog.

Online24.10.2024

Je kunt geld verdienen met je WordPress-blog met betaalmuur

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

Het is een bedrijf dat flink wat geld verdient door gebruik te maken van WordPress, dat open source is. Het gevolg? Een grote discussie over of dat wel helemaal kan.

Online30.09.2024

WordPress heeft problemen: dit is wat je ervan merkt

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

De EU wil graag dat apps wat minder eenkennig worden. Daarom kun je straks ook WhatsApps lezen in andere apps dan WhatsApp, en andersom. WordPress doet vrolijk mee. Het gigantische blogplatform heeft nu versie 1.0.0 van...

Online19.09.2023

WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon

But first, fediverse.
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Heb je een eigen reisblog, een receptensite of een nieuwssite over social media? Wat je ook maar doet op WordPress, de kans is groot dat het je goed uitkomt dat er een Twitter-integratie is. Hierdoor kunnen posts die wor...

Social Media02.05.2023

WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Wix, een wereldwijd SaaS platform voor het creëren, beheren en uitbreiden van een online aanwezigheid, kondigde eind vorige maand de lancering aan van de toegankelijkheid wizard. Wix gebruikers hebben daarmee nu een sta...

Online01.06.2021

​Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Gebruikerservaring gaat een steeds grotere rol spelen binnen het online landschap. Daarom heeft Google in 2021 een update op de planning staan om de ‘site-vitaliteit’ op te nemen als rankingfactor. Google zal dit zes...

Search24.09.2020

Core Web Vitals update: dit moet je weten!

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Wil jij jouw lokaal op de kaart zetten? Dan is het goed om meer naamsbekendheid op te bouwen. Goede marketing is hierbij een must. Er zijn een aantal componenten binnen marketing die je kunt optimaliseren en waarmee je a...

DC Business31.07.2020

Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!

Verder lezen over Zoekmachine

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Chrome krijgt een handige nieuwe manier om te zoeken. Het is een stuk visueler en maakt gebruik van het handige Google Lens.

Search30.07.2024

Chrome krijgt zijn eigen Circle to Search om snel te zoeken

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming